به گزارش خبر۲۴،سالهای زیادی است که نمایشگاه قرآن به مأمنی برای دورهمی مهمانان خدا تبدیل شده تا اوقات معنوی ماه مبارک رمضان را در فضایی خاص و متفاوت تجربه کنند؛ نمایشگاهی که امسال متأثر از نمایشگاه بهاره در محل مصلی تهران، آنطور که بایدوشاید نتوانست رضایت بازدیدکنندگان را جلب کند و انتقادات بسیاری را نیز به همراه داشت. در واقع همزمانی این دو نمایشگاه با یکدیگر به سبب تجمع و تداخل اقشار مختلف در فضای مصلی، ضمن ایجاد تغییراتی در حال و هوای همیشگی نمایشگاه قرآن، پیامدهایی به همراه داشت که باعث شد شماری از تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه پوشاک اسلامی هدی ۶ که از نزدیک شاهد آسیبهای مختلف بودند، زبان با انتقاد باز کنند. در این گزارش بخشی از نقدهای عنوان شده را برایتان بازگو میکنیم.
از ماست که بر ماست!
مریم سادات خرمدره مدیرعامل اسبق انجمن فعالان و متخصصین حجاب که از دغدغهمندان این حوزه به شمار میرود، ضمن ارائه توضیحاتی از فضای حاکم بر نمایشگاه، از تجربه تلخ خود در مواجهه با خانمهای بیحجاب میگوید: «در همان روزهای نخست نمایشگاه با چندین مکشفه با اوضاع خیلی نامناسب روبهرو شدم و درنهایت احترام به خانمها توضیح دادم که اینجا مصلی و مکان مقدسی است و الان هم ماه خدا، لطفاً احترام ماه خدا را نگه دارید اما ناگهان با الفاظی ناشایست به بنده حمله کرده و گفتند اینجا تفرجگاه ماست و…؛ البته تعجبی هم ندارد چون از ماست که بر ماست! درواقع مسئولین محترم مصلی که موظف به حفظ حرمت آن مکان مقدس هستند، کوچکترین دغدغهای برای حفظ حدود الهی در چنین مکان مقدسی ندارند و مصلی تهران را به مکانی برای کسب درآمد تبدیل کردهاند و دیگر اهمیتی ندارد که چه کسانی و چگونه قرار است در این مکان حضور پیدا کنند.»
او ادامه میدهد: «متأسفانه این روزها درست در ماه خدا و در مصلایی که محل عبادت است، شاهد روزهخواریهای علنی، کشف حجابها، ولنگاریهای و ترویج گناههای علنی هستیم و کوچکترین اقدام بازدارندهای از سوی مدیران مصلی هستند، نمیبینیم! گلایه هم که میکنیم برخی آقایان مسئول علیالخصوص برخی مذهبیون صورتی تفکر، بر مبنای تحلیل شخصی خود میفرمایند مصلی وابسته به بیت است و انتقاد به مصلی، انتقاد به حضرت آقاست! درحالیکه خود حضرت آقا بارها به مطالبهگری و نقد مشفقانه مردم به مسئولین تأکید داشتهاند و هرگز از اجرای حدود الهی خصوصاً مسئله حجاب در بدترین شرایط سیاسی هم عقبنشینی نکردهاند. حرمتشکنی ماه مبارک رمضان که برنامه دشمن در ستیز با نظام است در مصلی تهران در ایام برپایی نمایشگاه قرآن به دلیل همزمانی نمایشگاه فروش بهاره توسط اصناف وعدم داشتن برنامه مناسب از سوی مسئولین مصلی در مهار این فجایع، درد بزرگیست که قلب مردم ولایت مدار و انقلابی را جریحه دار کرد.»
صحنههایی دیدیم که در شان مصلی نبود
احمد.م از فعالان حوزه پوشاک اسلامی نیز در این ایام شاهد صحنههایی بوده که بههیچعنوان آنها را درخور فضای نمایشگاه قرآن نمیبیند. او میگوید: «در این چند شب، چیزهایی در مصلی دیدم که بسیار شرمسار شدم و زبان از گفتنشان قاصر است. متأسفانه نهتنها مراجعهکنندگان بلکه برخی فروشندگان نمایشگاه بهاره که بعضاً خانم هستند بههیچعنوان حجاب درستی ندارند، طوری که آدم مبهوت میماند آیا واقعاً اینجا مصلای تهران است یا ما اشتباه آمدهایم! علاوه بر بیحجابی، تظاهر به روزهخواری و مصرف سیگار هم که بهوفور دیده میشود و همه اینها باعث شده تا مخاطبان نمایشگاه قرآن شاهد صحنههایی باشند که ابداً درخور مصلی و این نمایشگاه معنوی نیست.»
فقط پایکوبی در مصلی ندیده بودیم!
تبسم از دیگر فعالان حوزه پوشاک اسلامی هم تجربیاتی مشابهی دارد و در فضای مصلی شاهد صحنههای ناهنجاری بوده است. او توضیح میدهد: «نمایشگاه بهاره کاملاً حرمت نمایشگاه قران و مصلی را شکست؛ سالهای پیش فقط افرادی که تعلق خاطر به قران داشتند وارد مصلی میشدند ولی امسال به بهانه نمایشگاه بهاره، افرادی باحجاب و تیپهای ناهنجار و نامرتبط به مکان مصلی وارد شدند و محتوای نمایشگاه قران را زیر سؤال بردند. شاید باورتان نشود اما خود من در شب سوم و در پارکینگ با چند نفر مواجه شدم که نهتنها ظاهر بسیار ناجوری داشتند، بلکه صدای آهنگی بلند و وحشتناک به گوش میرسید. متأسفانه این ایام چیزهایی را در مصلی تجربه کردیم که باورکردنی نیست. بازشدن پای افرادی که درشان این مکان نبودند و حالا نیز مسئولین بیتفاوت از کنار آن بگذرند.»
نمایشگاه بهاره، نفس نمایشگاه قرآن را گرفت
زینب اما به اشکالات فنی فضای نمایشگاههای مصلی اشاره کرده و توضیح میدهد: «واقعاً چه دلیلی داشت که نمایشگاه بهاره با نمایشگاه قرآن برگزار شود؟ این تداخل بهصورت محسوسی منجر به کم فروغی نمایشگاه قرآن شد، زیرا اساساً مردم با فرزندانشان به نمایشگاه میآیند و باتوجهبه اینکه باید از نمایشگاه بهاره عبور کنند، خسته شده و عملاً فرصت بازدید از نمایشگاه قرآن را از دست میدهند و این یعنی فاجعه. ضمناً نمایشگاه بهاره یکی از بهترین و منظمترین نمایشگاههاست، دقیقاً برخلاف آشفتگی نمایشگاه قرآن که مخاطب را سردرگم و خسته میکند.» او ادامه میدهد: «همچنین در نمایشگاه بهاره میبینیم لباسهای زنانه، حدوداً ۳۰ درصد ارزانتر از بخش حجاب و عفاف نمایشگاه قرآن (هدی ۶) به فروش میرسد و این در حالی است که آنها برخلاف غرفهداران هدی ۶ تولیدکننده نیستند. درواقع وقتی هدف ما ترویج و حمایت از خانوار مذهبی است، باید محصولات عفیفانه با قیمتی به فروش برسد که بتواند در بازار پوشاک خودی نشان داده و خانوادهها را جذب کند، نه اینکه شرایط رقابت با البسه معمولی اما متعارف را از دست بدهد.»
نمایشگاه قرآن امسال فدای درآمدزایی شد
زهرا سادات جلادتی تولیدکننده مانتوهای عبایی هم ضمن نارضایتی از شرایط موجود، با گلایه نسبت به زیرپا گذاشتن شئونات نمایشگاه قرآن میگوید:«مصلی همانطور که از نامش پیداست باید بیش از هر چیز مکانی برای نماز و عبادت باشد اما متأسفانه احکام الهی در چنین فضایی علناً زیر پا گذاشته میشود و از همه تلختر اینکه مسئولین نسبت به این مسئله بیتفاوت هستند، طوری که حتی علاوه بر بازدیدکنندگان، بارها در همین فضا شاهد روزهخواری و سیگارکشیدن خود مأموران مصلی بودیم اما واقعاً این نوع صحنهها شایسته نمایشگاه قرآن نبود و مسئولان مربوطه نباید میگذاشتند نمایشگاه ارزشی قرآن که سالی یکبار با اهدافی مشخص برگزار میشد، این چنین تحتالشعاع یک نمایشگاه بهاره قرار گیرد که همهجا با هر سطحی در حال برگزاری است. درواقع میتوان گفت که امسال ارزشهای معنوی و فرهنگی نمایشگاه قرآن در مکان مقدس مصلی، فدای درآمدزایی شد و این مسئله واقعاً دردآور است.»
به حاشیه بردن نمایشگاه قرآن، اشتباه مدیریتی یا…؟
اما خانم ت. الف مدیر یک مؤسسه فرهنگی بانوان و خانواده و صاحب یک برند شبکهسازی عفاف و حجاب، کمی تلختر به همزمانی این دو نمایشگاه اشاره کرده و توضیح میدهد:« گرچه بسیاری این اقدام را صرفاً یک تصمیم مدیریتی میدانند، اما برخی منتقدان بر این باورند که این همزمانی، تصادفی نیست بلکه در راستای یک سیاست پنهان برای به حاشیه بردن نمایشگاه قرآن و ارزشهای دینی صورتگرفته است که عملاً هم همینطور بود و بیشتر از فضای معنوی مصلی، فضای اقتصادی و مصرفگرایانه لمس میشد.» او اضافه میکند:« نباید فراموش کنیم که مصلی از ابتدا بهعنوان مکانی مذهبی طراحی شده و همواره میزبان رویدادهای دینی، فرهنگی و قرآنی بوده اما در سالهای اخیر، این مکان بهتدریج به محلی برای نمایشگاههای تجاری و بازارهای موقت تبدیل شده که این نیز با سیاستها و اهداف معنوی مصلی همخوانی ندارد و مسئولین مربوطه باید پاسخگوی مردم، رسانهها و فعالان فرهنگی باشند.»گرچه سی و دومین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن با تمام باید نبایدهایش به ایستگاه پایانی رسید اما انتظار میرود که مسئولین مربوطه برای پیشگیری از تکرار چنین شرایطی، مدبرانهتر عمل کنند تا در سالهای آتی شاهد اتفاقات و انتقاداتی ازایندست نباشیم و منزلت مصلی و نمایشگاه قرآن بیشازپیش حفظ شود.