به گزارش خبر۲۴،با رشد فزاینده گردشگری جهانی و افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی، توسعه زیرساختهای حملونقل به یکی از اولویتهای راهبردی کشورها تبدیل شده است. در این میان، فرودگاهها بهعنوان گلوگاههای اصلی جابهجایی مسافر و بار، بیشترین سهم از سرمایهگذاریهای کلان را به خود اختصاص دادهاند. در حالی که امروز فرودگاه بینالمللی ملک فهد عربستان از نظر وسعت و فرودگاه هارتسفیلد–جکسون آتلانتا آمریکا از نظر ترافیک مسافر رکورددار هستند، نسل جدیدی از ابرفرودگاهها در حال شکلگیری است که این معادلات را دگرگون خواهد کرد.فرودگاه بینالمللی ملک سلمان؛ جاهطلبی بزرگ عربستانعربستان سعودی با اجرای پروژه فرودگاه بینالمللی ملک سلمان، گام بلندی در مسیر تبدیل شدن به یکی از قطبهای اصلی حملونقل هوایی جهان برداشته است. این فرودگاه که در اطراف فرودگاه فعلی ملک خالد در ریاض ساخته میشود، با سرمایهگذاری ۳۰ میلیارد دلاری و طراحی شرکت معتبر Foster + Partners، وسعتی معادل ۱۴ هزار زمین فوتبال خواهد داشت.برنامهریزی شده است که این فرودگاه تا سال ۲۰۳۰ پذیرای ۱۲۰ میلیون مسافر باشد و این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۱۸۵ میلیون نفر برسد. پروژهای که تا پیش از توسعه عظیم فرودگاه آلمکتوم دبی، عنوان بزرگترین فرودگاه جهان را هدفگذاری کرده بود.
-
اندازه متن
+
فرودگاه جدید ویتنام؛ جایگزینی برای ظرفیت اشباعشده
ویتنام نیز با ساخت فرودگاه جدید در نزدیکی شهر هوشیمین، در حال پاسخ به محدودیتهای فرودگاه قدیمی تان سون نهات است. این پروژه با هزینهای بالغ بر ۱۰.۹ میلیارد یورو اجرا میشود و فاز نخست آن تا سال ۲۰۲۶ با ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر به بهرهبرداری خواهد رسید.در افق ۲۰۳۵، با تکمیل ترمینالها و باندهای جدید، ظرفیت این فرودگاه به ۱۰۰ میلیون مسافر در سال افزایش مییابد. اتصال ریلی مستقیم به شهر هوشیمین نیز بخشی از برنامههای این پروژه است؛ موضوعی که نقش این فرودگاه را در شبکه حملونقل منطقهای تقویت خواهد کرد.
فرودگاه مرکزی لهستان؛ هاب جدید اروپای مرکزی
لهستان نیز با پروژه «Centralny Port Komunikacyjny» یا CPK، در پی ایجاد یک هاب بزرگ هوایی و ریلی در قلب اروپا است. این پروژه ۲۸.۷ میلیارد یورویی قرار است از سال آینده وارد فاز اجرایی شود و تا سال ۲۰۳۲ به بهرهبرداری برسد.ظرفیت اولیه این فرودگاه ۶۵ میلیون مسافر در سال پیشبینی شده و هدف آن رقابت مستقیم با فرودگاههایی چون هیترو لندن و فرودگاههای دبی است. فرودگاه CPK علاوه بر نقش هوایی، بهعنوان یک مرکز بزرگ حملونقل ترکیبی، شبکه ریلی پرسرعت اروپا را نیز پوشش خواهد داد.
در کنار این سه پروژه، طرحهای عظیم دیگری نیز در کشورهای اتیوپی، سنگاپور و تایلند در دست اجراست که نشان میدهد رقابت برای ساخت ابرفرودگاهها وارد مرحلهای تازه شده است؛ رقابتی که آینده حملونقل هوایی جهان را شکل خواهد داد.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟