به گزارش خبر ۲۴ محمد مجد طی یادداشتی نوشت:
همچنین در فضیلت ۲ تن از انبیای الهی چنین آمده است که آنان مأمور شدند تا کعبه و حریم آن را از وجود بت و بتپرستی تطهیر کنند تا عبادتکنندگان در کنار قبله و حرم امن الهی به طواف، اعتکاف، رکوع و سجود بپردازند. اما انجام این سنت حسنه و زیبا و البته پرفایده اسلامی، احکام و شرایطی دارد که باید حواستان به آنها باشد. اینجا میتوانید قبل از شال و کلاه کردن و معتکف شدن با این احکام بیشتر آشنا شوید.
- مکان اعتکاف
شاید مهمترین مسئله اعتکاف، مکان اعتکاف باشد. اسلام اعتکاف را فقط در مساجد مشخصی صحیح میداند که این مساجد عبارتند از: ۱- مسجدالحرام ۲- مسجد النبی ۳- مسجد جامع کوفه ۴- مسجد بصره و ۵- به قصد رجاء (یعنی به نیت مطلوب بودن و به امید پاداش و ثواب) میتوان در مسجد جامع هر شهر معتکف شد.
نکته ۱- چهار مسجد اصلی را که در آنها میتوان معتکف شد «مساجد اربعه» میگویند. اعتکاف در مساجد دیگر باید به قصد رجاء باشد.
نکته ۲- مسجد جامع، مسجدی است که برای اجتماع عامه مردم شهر بنا شده، بدون اینکه اختصاص به گروه و محله خاصی پیدا کند.
سؤال: اعتکاف در مساجد دانشگاههای سراسر کشور چه حکمی دارد؟
به قصد رجاء اشکال ندارد.
سؤال: آیا میتوان در حیاط مسجد یا در پشتبام آن معتکف شد؟
اگر حیاط جزو مسجد نباشد، اعتکاف صحیح نیست. اما در مورد پشتبام باید گفت که پشت بام مسجد در حکم مسجد است، مگر اینکه احراز شود که هنگام وقف مسجد، پشتبام آن از وقف خارج شده است.
- مدت و زمان اعتکاف
مدت اعتکاف حداقل ۳ روز است و در کمتر از آن صحیح نیست ولی برای بیشتر از ۳ روز حدی ندارد. این ۳ روز هم از طلوع فجر روز اول تا مغرب روز سوم است. بنابراین اگر بعد از طلوع فجر حتی با چند دقیقه تاخیر به مسجد برسد آن روز جزو اعتکاف بهحساب نمیآید و چنانچه قبل از مغرب روز سوم اعتکاف را قطع کند، افزون بر آنکه کار حرامی کرده اعتکاف نیز باطل است.
سؤال: منظور از شب و روز در اعتکاف چیست؟
روز از طلوع فجر تا مغرب شرعی است و شب از مغرب تا طلوع فجر.
سؤال: آیا اعتکاف زمان خاصی دارد؟
در طول سال در هر زمانی که انسان بتواند حداقل ۳ روز در مسجد بماند و روزه بگیرد صحیح است ولی بهترین زمان برای اعتکافماه مبارک رمضان و دهه آخر آن است.
- اعتکاف واجب و مستحب
بهطور کلی اعتکاف عملی مستحبی در دین ماست، اما مثل همه مستحبات دیگر میتواند به وسیله نذر، قسم یا عهد که قبلا احکامش را در این صفحه بیان کردهایم واجب شود. درضمن اعتکاف همانند سایر عبادات باید با نیت و قصد قربت باشد و هرگونه ریا و خودنمایی و قصد غیرالهی آن را باطل میکند. در نیت اعتکاف هم لازم نیست قصد کند که اعتکاف واجب است یا مستحب.
نکته ۱- وقت نیت اعتکاف، اول طلوع فجر روز اول معتکف شدن است و نیت اول شب درصورتی صحیح است که اول شب، شروع به اعتکاف کرده باشد.
نکته ۲- اگر به قصد اینکه فردا معتکف شود به مسجد برود و از اول وقت (طلوع فجر) در آنجا باشد نیتش صحیح است.
نکته ۳- انسان میتواند در حال اعتکاف، بنشیند، بایستد، بخوابد یا راه برود.
نکته ۴- بهطور کلی معتکفشونده و اعتکاف شرایطی دارند که در جدول زیر آمده است:
- شرایط
اعتکاف کننده: عقل (از دیوانه صحیح نیست)
ایمان (از غیرمؤمن صحیح نیست)
قصد قربت (هرگونه ریا و خودنمایی، اعتکاف را باطل میکند)
روزهداری در ایام اعتکاف
اجازه گرفتن از کسی که اجازه او لازم است (مثلا فرزند از والدین)
اعتکاف : زمان آن از ۳روز کمتر نباشد
مکان آن در مسجد باشد
حضور در مسجد و خارج نشدن از آن
سؤال: آیا میتوان بهعلتی یا بدون علت در روز اول یا دوم، اعتکاف را قطع کرد؟ و آیا لازم است که نیت مستمر باشد؟
در اعتکاف مستحبی جایز است که در روز اول و دوم اعتکاف قطع شود و نیت اعتکاف باید تا پایان روز سوم ادامه پیدا کند.
- خروج از مسجد و محرمات اعتکاف
معتکف باید ۳روز بهطور مستمر در مسجد بماند، ولی در مواردی واجب است و در مواردی میتواند از مسجد خارج شود.
خروج از مسجد —- چه اتفاقی؟
معتکف میتواند خارج شود
برای گواهی دادن در دادگاه
برای تشییع جنازه، درصورتی که میت طوری وابستگی داشته باشد که شرکت در تشییع جنازه او از ضرورتهای عرفی او بهحساب آید.
برای انجام سایر کارهای ضروری عرفی یا شرعی، خواه واجب باشد یا مستحب، ولی مصلحتی در آن نهفته باشد.
معتکف واجب است خارج شود
برای انجام غسل جنابت
برای پرداخت طلب دیگران درصورتی که نتواند در مسجد آن را بپردازد.
برای انجام کار واجب دیگری که لازم باشد از مسجد خارج شود.
- روزه گرفتن در اعتکاف
انسان در ایام اعتکاف باید روزه بگیرد، بنابراین کسی که نمیتواند روزه بگیرد مانند مسافر، مریض و… و کسی که عمدا روزه نگیرد، اعتکافش صحیح نیست.
نکته ۱- لازم نیست که روزه، مخصوص به اعتکاف باشد بلکه هر روزهای باشد صحیح است مثلا در ایام اعتکاف روزه قضا بهجا آورد.
نکته ۲- انسان میتواند نذر کند در سفر روزه بگیرد و بهنظر برخی مراجع معظم تقلید حتی هنگام سفر هم میتواند نذر کند که روزه بگیرد و در این صورت اعتکافش صحیح است.
سؤال: آیا میتوان برای شرکت در مراسم اعتکاف به شهر دیگری رفت؟
اگر قصد اقامت ۱۰روز یا نذر روزه در سفر نباشد، روزه در سفر صحیح نیست و با صحیح نبودن روزه، اعتکاف هم صحیح نخواهد بود.
نکته ۱- انجام یکسری کارها بر معتکف حرام است که عبارتند از:
استفاده از عطریات و گیاهان خوشبو – خرید و فروش – مجادله در امور دنیوی و دینی درصورتی که به قصد غلبه بر طرف مقابل و اظهار فضیلت باشد – آمیزش با همسر.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟