به گزارش خبر24، «مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی از نظر فنی ایراد دارد و نیازمند اصلاح است»؛ این را علی اکبر قنادیزدی نفر برتر گروه علوم انسانی در آئین آغاز سال تحصیلی درحضور رئیس جمهور میگوید.علی اکبر قنادیزدی نفر برتر گروه علوم انسانی با بیان برخی چالش های این مصوبه برای داوطلبان کنکور می گوید که لغزش مختصر داوطلب یا مصحح در امتحانات نهایی صدمه بسیار اغراق آمیزی به داوطلب وارد میکند بنابراین معیار مناسبی برای دستیابی به عملکرد داوطلبان نیست، از طرفی اعمال سلیقه، امنیت پایینتر آزمونها، تقلب گسترده و کیفیت نامحدود برگزاری برخی آزمونها در کنار اشکالات اجرایی منفی در صدور کارت زمانبندی و نحوه ارائه تراز و کارنامه و از همه نسنجیدهتر و ناعادلانهتر حفظ تراز سال قبل با وجود تفاوت تراز نمرات کنکور و امتحان نهایی پارسال بدون هممقیاسسازی مناسب داوطلبان کنکور را با چالش مواجه کرده است.براساس مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که دو سال از اجرای آن می گذرد سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشتههای پرمتقاضی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ در پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.همچنین تراز داوطلبان در هر آزمون تا دو سال اعتبار دارد.
شورایعالی انقلاب فرهنگی این مصوبه را با هدف افزایش عدالت آموزشی و کاهش استرس داوطلبان کنکور تصویب کرد اما برخی داوطلبان کنکور آن را سبب استرس بیشتر میدانند.فاطمه فاطمی مفرد رتبه پنجم گروه علوم انسانی نیز با بیان اینکه تأثیر سابقه تحصیلی شرایط خوبی را برای داوطلبان فراهم نکرد، میگوید: با شرایط جدید کنکور، داوطلبان یک ماه کامل در وضعیت آزمون هستند و این مسأله سبب خستگی آنها میشود.سیدعارف خبیری رتبه چهارم گروه علوم انسانی نیز معتقد است که روش جدید کنکور اگر به درستی اجرا شود برای برقراری عدالت آموزشی خوب است اما در صورتیکه زیرساختها فراهم باشد.ساغر اسفهبدی رتبه دوم گروه علوم انسانی اما دو نوبته شدن کنکور را فرصت مناسبی برای داوطلبان میداند و میگوید که با این شرایط داوطلبان میتوانند در صورت خوب نبودن ترازشان در نوبت اول، وضعیت را در نوبت دوم بهبود بخشند.وی اعتقاد دارد که البته ممکن است تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سبب ایجاد استرس در داوطلبان شود.ساغر سجادیه رتبه سوم گروه هنر تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور را سبب دشواری کار داوطلبان میداند و میگوید: قطعا تاثیر معدل کار داوطلبان در دوره امتحانات را سختتر کرده و سبب ایجاد استرس بیشتر شده است.برخی مخاطبان سامانه فارس من نیز با بیان چالش های این مصوبه برای داوطلبان خواستار اصلاح نقصهای این مصوبه شده و ایجاد تنش و استرس طولانیمدت، فربه شدن مافیا و ترازدهی ناعادلانه را از جمله جالش های این مصوبه برشمردند.
البته مسوولان شورایعالی انقلاب فرهنگی افزایش وزن و اهمیت سابقه تحصیلی (توزیع شده در زمان) نسبت به کنکور سراسری (متمرکز در یک روز)، افزایش شانس داوطلبین برای کسب نمره و رتبه بهتر با برگزاری دو کنکور در سال، اعتبار دو ساله کارنامههای صادره برای داوطلبین برای انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه، انتقال سنجش دروس عمومی به سابقه تحصیلی به جای سوالات چند گزینهای و سطحی کنکور، مدیریت بهتر رقابت کنکور با افزایش امکان پذیرش در دانشگاه از طریق سابقه تحصیلی برای رشته محلهایی که پر متقاضی نیستند و حذف برخی پیچیدگیهای زائد نظیر زیرگروههای آزمایشی را از مزایای این مصوبه می دانند.همچنین با نگاهی به آمار حضور دهک های بالای اقتصادی در میان رتبه های برتر کنکور می توان به کاهش ۲۶ درصدی قبولی پولدارها در کنکور رسید.در حال حاضر ۵۶ درصد سهم قبولی در کنکور به دهکهای بالای اقتصادی مربوط میشود؛ این در حالی است که پیش از این میزان قبولی دهکهای بالا در کنکور ۸۲ درصد بوده است.البته عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی از اعمال اصلاحات در مصوبه کنکور خبر می دهد و می گوید که دو تئو.ری در حالی حاضر مطرح است یک تئوری این است که پایه دهم حذف شود و تئوری دیگر این است که پایه ده و 11 و 12 با تاثیر قطعی بماند اما فقط از دروس تخصصی و یک درس عمومی شناور آزمون نهایی گرفته شود که زمان امتحان مشخص شود، این 2 پیشنهاد به ما رسیده که طبیعتا موافق و مخالف دارد.
خسروپناه میگوید که به نظرم مصوبه بسیار حکیمانه بوده و این که شورا در این موضوع ورود کرد یک ایثار بود، مجلس مصوبات خوبی در این زمینه داشت اما بحث کنکور 10 سال معلق ماندده بود، رئیس مجلس وقت از شورا خواست که ورود کند، دغدغه من این است که به دانش آموزان فشار وارد می شود و تمام دروس را باید امتحان دهد و بعد از آن هم کنکور دارد، ما باید این فشار را کم کنیم اما کاهش تاثیر قطعی به تعلیم و تربیت عقلانی محوری که در این مصوبه هست آسیب می زند.دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی چالش دیگر مصوبه کنکور را برای المپیادی ها عنوان می کند و می گوید که مسأله دیگر هم المپیادی ها هستند که می گویند یا باید به آزمون نهایی بپردازیم یا مسابقات المپیاد؛ به گفته وی، این دو چالش واقعی است اما بقیه صحبتها حرفهای مسمومی است.خسروپناه پیش از این هم گفته بود که در بعضی پایهها اصلاحاتی صورت میگیرد. اما اصل مصوبه قطعی است و تغییر نمیکند.
منبع:
فارس