به گزارش خبر۲۴، هنر از دیرباز بهعنوان ابزاری مؤثر در انتقال مفاهیم ارزشی و ضد ارزش نقش داشته است. از طریق زیبایی و تاثیرگذاری بصری، ادبی یا شنیداری، هنر میتواند ارزشهای اخلاقی و انسانی مانند عدالت، ایثار و محبت را به مخاطب القا کند و از سوی دیگر، میتواند به عنوان ابزاری برای ترویج ضد ارزشها و مفاهیم نادرست نیز به کار رود. پس تأثیر هنر بر ذهن و احساسات انسان بهگونهای است که میتواند آگاهیها را افزایش داده یا در جهت منفی موجب ایجاد بدبینی و القای مفاهیم غیرسازنده شود.
از ابزار هنر میتوان به ترویج آموزههای قرآن و روش زندگی هادیان دین پرداخت. تجربه فیلمهایی مثل مریم مقدس، یوسف پیامبر، محمد صلی الله علیه و آله و امثالهم نشان داده بیان بصری و ادبی مفاهیم قرآنی از طریق هنر توانسته است مفاهیم انتزاعی و پیچیده دینی را به شکلی ساده و قابلفهم برای مخاطبان مختلف ارائه کند. غیر از این، نقاشیهای اسلامی، خوشنویسی قرآن و موسیقی مذهبی از نمونههای برجسته این تأثیرات هستند.
بنابراین هنر با استفاده از زیباییهای حسی و عاطفی، پیامهای معنوی قرآن و حدیث را با تأثیرگذاری بیشتری انتقال میدهد. درک این پیامها از طریق ابزارهای هنری، نهتنها برای نسلهای گذشته اهمیت داشته، بلکه در دنیای مدرن نیز توانسته نقش پررنگی ایفا کند. ترکیب عناصر هنری با آموزههای دینی، ارتباط بیشتری بین دین و زندگی روزمره افراد ایجاد میکند. با این زاویهنگاه، هنر نقش کلیدی در تعمیق و ترویج آموزههای قرآنی و احادیث داشته و همچنان دارد. از طریق هنر، مفاهیم اسلامی نه تنها در قالبی زیبا به مخاطبان ارائه میشود، بلکه باعث ایجاد تأثیرات عمیق و پایدار بر ذهن و روح آنان میشود.
اکنون که حدود ۱۳ ماه از طوفانالأقصی میگذرد، حجم تولیدات هنری با محتوای قرآنی متناسب با وسعت و اهمیت جبهه مقاومت شکلگرفته نیست. تصویرسازی از آیات مرتبط با جهاد، صبر، و مقاومت میتواند در تقویت روحیه جبهه مقاومت و ترویج مفاهیم قرآنی نقش بسزایی ایفا کند. این تولیدات باید به گونهای باشند که هم پیامهای قرآنی را به تصویر بکشند و هم بتوانند به طور مؤثر در مواجهه با تبلیغات دشمن به کار گرفته شوند و به بدبینیها پاسخ دهند.
حجت الاسلام حسینی نیشابوری رئیس مرکز قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پاسخ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره رویکرد هنری در تولیدات قرآنی مرتبط با مقاومت و جهاد گفت: این رویکرد شما درست است. نشست قرآنی اخیر که در تهران شکل گرفت، با محوریت غزه و فلسطین، به نحوه انتقال پیامهای امیدبخش قرآنی به جبهههای مقاومت پرداخته است. همکاری مفصلی با برخی از رؤسای دفاتر جریانات فلسطینی شکل گرفت.
وی افزود: تولیداتی که تا آن زمان انجام شده بود، توسط نمایندگان جنبشهای مقاومت به آنان تحویل داده شد و در پاسخ، آنها نیز تولیدات تصویری خاصی را برای ما ارسال کردند. مجاهدان حافظ قرآن، سورههایی که حفظ داشتند را برای یکدیگر تلاوت و با دوربین موبایل ضبط میکردند. همچنین نیاز به تولیدات کوتاه و دقیق داریم که بتوانند به جبهه مقاومت قدرت بیشتری ببخشند.
حسینی نیشابوری سامانه «دماوند» را بهعنوان بستری برای بارگزاری این تولیدات معرفی کرد و گفت: این سامانه با آدرس «damaavand.net» آمادگی دریافت آثار تصویری را در حوزههای مختلف از جمله مقاومت دارد. در تولیدات، میتوانیم تمرکز خود را بر موضوعاتی قرار دهیم که دشمنان تلاش میکنند با آنها بدبینی ایجاد کنند؛ مانند کاهش حمایت ایران از جبهه مقاومت و موضوعات مشابه. سامانه «دماوند» برای همه علاقهمندان به حوزه تولیدات تصویری امکان بارگزاری محتوا را فراهم کرده است. ما از عموم مردم دعوت میکنیم که در تولید محتوای تصویری ما را همراهی کنند. این آثار، بهویژه در سطح جبهه مقاومت، به اشتراک گذاشته خواهند شد و میتوانند همچون پیامهای قرآنی، باعث تقویت روحیه و تضعیف دشمن شوند.
بر پایه این گزارش، باید اذعان داشت که با وجود آثار متعددی که در زمینه مقاومت تولید شده، با ضعف رسانهای در جبهه مقاومت روبرو هستیم، و این مسئله میطلبد که متولیان فرهنگی و هنری کشور با احساس مسئولیت، خلأ موجود را با سازوکارهای مناسب و کارآمد پر کنند. ضروری است تا در حوزه تولیدات سینمایی، به ویژه فیلمهای کوتاه و بلند در حوزه غزه و لبنان برنامهریزی دقیق و هدفمندی صورت گیرد. این برنامهریزی باید نهتنها بر تقویت تولیدات داخلی متمرکز باشد، بلکه از محتوای قرآنی و مفاهیم مقاومت بهعنوان ابزاری موثر برای انتقال پیامهای ارزشی استفاده کند.