به گزارش خبر۲۴، سردار تیمور حسینی فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در مورد تعداد موتورسیکلتهای فرسوده کشور گفت: امروز سیستم سوخت موتورسیکلتهای جدید شرایط مناسبی پیدا کرده و موتورهای تولید جدید از حیث آلاینده بوده شرایط استانداردی دارند.
وی با اشاره به موتورسیکلتهای فرسوده و ضرورت خارج شدن آنها از چرخه افزود: در ماده ۱۰ قانون هوای پاک سن فرسودگی وسایل نقلیه و مدت استفاده از آنها مشخص شده بود. اما در اصلاحیه قانون، سن فرسودگی تبدیل به سن مرز فرسودگی شد و این مرز باز گذاشته شد تا هر وسیلهای که بتواند معاینه فنی بگیرد، حق تردد داشته باشد.
سردار حسینی با اظهار تأسف از نبود ساز و کار مناسب معاینه فنی وسایل نقلیه خاطرنشان کرد: ساز و کار فعلی صرفاً یک کنترل فیزیکی و میدانی پلیس است که با دارا بودن ۴۱ میلیون وسیله نقلیه و میلیونها تردد در سطح کشور روش سنتی کنترل فیزیکی جوابگو نخواهد بود.
فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا گفت: تنها در چند شهر کشور دوربین قرار دارد و در محدودههای مشخص و کوچکی تعبیه شده و در سایر سطح این شهرها کنترلی صورت نمیگیرد.
به عقیده فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا مشکل فعلی تنها با اعمال مقررات حل نمیشود. باید ساز و کاری برای حمایت مالی از دارندگان وسایل نقلیه فرسوده به ویژه موتورسیکلتها اعمال شود. این حمایت میتواند منجر به ساماندهی آلودگی هوا، ارتقا ایمنی موتورسیکلتها و کاهش تصادفات و مرگ و میر شود. بنابراین حمایتهای دولت باید به شکل اختصاص یارانه یا سایر پوششها صورت گیرد.
وی در رادیو گفتگو با تاکید بر تسریع فرآیند اصلاح و بهبود به سمت استانداردها و ایده آلها تصریح کرد: مشکل آن جایی است که پلیس در بسیاری از حوزههای تصمیم سازی کشور وجود ندارد. پلیس باید نقشی در موضوعات قانون ساماندهی صنعت خودرو داشته باشد و به جای حضور پسا وقوعی در فرآیند تصمیم سازی حضور پیشا وقوعی داشته باشد. نظرات پلیس بر اساس دانش روز و تجارب آموخته شده است و لذا حضور پلیس در فضاهای تصمیم سازی حائز اهمیت است.