-
اندازه متن
+
به گزارش خبر۲۴،حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان صبح امروز ۲۶ مردادماه به همراه جمعی از معاونین خود از آزادراه تهران_ شمال بازدید کرد.
ویژگیهای باند شرقی عبور منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال اعلام شد. این مسیر به طول ۱۵.۵ کیلومتر ساخته شده و شامل تونل شرقی آن ۱۵.۵ کیلومتر و تونل غربی آن کیلومتر ۶.۵ طول دارد.این پروژه سالانه موجب صرفهجویی ۷.۵میلیون لیتر سوخت میشود و علاوه بر اشتغالزایی گسترده، باعث کاهش زمان سفر، کاهش تصادفات جادهای و کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه خواهد شد. در دوران احداث پروژه نیز زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از ۲۵۰۰ نفر فراهم شده است.
پیشبینی میشود زمان بهره برداری از باند شرقی مسیر منطقه دو به طول ۱۵.۵ کیلومتر شهریورماه خواهد بود.
حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان در جمع خبرنگاران با اشاره به بهرهبرداری باند شرقی آزادراه تهران-شمال گفت: این مسیر عمدتاً شامل تونلها و پلهاست و از منظر مهندسی یکی از پیچیدهترین و عظیمترین پروژههای عمرانی کشور محسوب میشود. در طول مسیر عملاً جادهای به شکل متداول وجود ندارد و همهجا تونلها و پلهایی با استحکام بالا ساخته شده است. اجرای این سازهها چه از نظر ابعاد و چه از نظر نحوه اجرا بسیار پیچیده و دشوار بوده است.وی افزود: این مجموعه در یک سال گذشته با برنامهریزی دقیق و همکاری دستگاههای مرتبط پیشرفت چشمگیری داشته است. نکاتی که همواره در اجرای پروژه مدنظر قرار دادهایم، نخست رعایت استانداردهای بینالمللی است. اگر کسی در اروپا آزادراهها و تونلها را دیده باشد، این مسیر نیز با همان استانداردها و کیفیت ساخته شده است. دومین موضوع، ایمنی است که در دل همین استانداردها قرار دارد. سومین نکته نیز توجه جدی به مسائل زیستمحیطی است، چراکه این منطقه زیستگاه حیاتوحش و پوششهای جنگلی و گیاهی ارزشمند است و تلاش شده تا کمترین آسیب به محیطزیست وارد شود.دهقان با اشاره به سابقه طولانی اجرای این پروژه تصریح کرد: آزادراه تهران-شمال قرار بود از سال ۱۳۷۵ در مدت پنج سال تکمیل شود، اما متأسفانه این هدف محقق نشد. با این حال در یک سال اخیر با همکاری دولت و وزارتخانههای مرتبط روند کار سرعت گرفته و امیدواریم پروژه در کمتر از پنج سال آینده به اتمام برسد. باید توجه داشت که اجرای تونلها با این ابعاد به هیچوجه ساده نیست و علاوه بر پیچیدگیهای مهندسی، شرایط زمینشناسی منطقه نیز مشکلات خاص خود را دارد که بعضاً به صورت ناگهانی بروز میکند.
رئیس بنیاد مستضعفان درباره زمان بهرهبرداری بخش نخست مسیر گفت: باند رفت این آزادراه در نیمه دوم شهریورماه آماده بهرهبرداری خواهد شد. این پروژه علاوه بر کوتاه کردن زمان سفر و افزایش ایمنی، یک مسیر گردشگری با چشماندازهای طبیعی زیبا برای مردم خواهد بود. البته تأکید ما این است که رانندگان ضمن استفاده از این مسیر، سرعت مطمئنه را رعایت کنند.وی با اشاره به تجهیزات پیشبینی شده در آزادراه اظهار داشت: در این مسیر تابلوهای راهنما، سیستمهای هوشمند، سامانههای اضطراری و ارتباط تلفنی نصب و فعال شده است و همه این موارد به صورت متمرکز مدیریت و کنترل میشود. آزادراه تهران-شمال یک مسیر هوشمند است که با استفاده از سنسورهای مختلف شرایط مسیر را پایش و مدیریت میکند.دهقان افزود: در حال حاضر حدود سه هزار نفر به طور مستقیم در این پروژه مشغول به کار هستند. موضوع قطعه سوم آزادراه نیز بهعنوان پیچیدهترین بخش از نظر فنی، اجرایی و زیستمحیطی در دستور کار قرار دارد. این قطعه با همکاری دولت و سرمایهگذاری بنیاد مستضعفان اجرا خواهد شد. بنیاد در این پروژه علاوه بر سرمایهگذاری، نقش مجری را نیز ایفا میکند و پیمانکاران دیگر تحت نظارت بنیاد فعالیت میکنند.رئیس بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که با تکمیل این پروژه ملی علاوه بر افزایش رفاه و ایمنی سفر، صرفهجویی قابل توجهی در زمان و مصرف سوخت ایجاد شود و مردم از مزایای آن بهرهمند شوند. همچنین رعایت ملاحظات زیستمحیطی و بازگشت سرمایه نیز در دستور کار قرار دارد تا توسعه این مسیر در آینده با کمترین آسیب و بیشترین بهرهوری انجام شود.
دهقان ادامه داد: پیشبینی میشود که مسیر رفت تا نیمه دوم شهریور ماه آماده بهرهبرداری شود. ما امیدواریم که علاوه بر کوتاه کردن مسیر، ایمنی را نیز افزایش دهیم و بدین ترتیب، تجربهای تفریحی و ایمن برای مردم فراهم کنیم.همچنین رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: سیستمهای هوشمند در راستای مدیریت و کنترل ترافیک، از جمله تابلوهای راهنما و سیستمهای اضطراری، در حال طراحی و پیادهسازی هستند. این سیستمها به گونهای عمل میکنند که خودشان را کنترل کرده و پاسخگوی نیازهای کاربران باشند.وی درباره در مورد همکاری بنیاد مستضعفان در پروژه قطعه سوم گفت: این کار به صورت مشترک بین دولت و بنیاد مستضعفان در حال انجام است. ما به دنبال ایجاد سرمایهگذاری مشترک برای پیشبرد هرچه سریعتر پروژه هستیم و در حال حاضر پیمانکاران انتخابی در حال بررسی و برآورد تواناییهای خود برای این پروژه هستند. ما از آغاز سال جدید برنامهریزیهایی را برای شروع قطعه سوم داشتهایم و امیدواریم مشکلات موجود به زودی برطرف شود. تمام تلاش ما بر این است که این پروژه به شکل مهندسی ایرانی و با رعایت تمامی اصول ایمنی و زیستمحیطی به پایان برسد.
دهقان تأکید کرد: ما به نیازهای جامعه و محیط زیست توجه باید داشته باشیم، در آیندهای نزدیک شاهد بهرهبرداری از تونل البرز خواهیم بود. برآوردی از سرمایهگذاری انجام شده وجود دارد که امیدواریم با پیشرفتهای حاصل شده در این پروژه، بتوانیم انتظارات مردم را برآورده کنیم و زمینهای مناسب برای تردد ایمن و سریع فراهم آوریم.رئیس بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که با برنامهریزی دقیق و اجرای موثر، آزارها و مشکلات ناشی از ترافیک را به حداقل برسانیم و تجربهای خوب و ایمن برای مردم ایجاد کنیم.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟