به گزارش خبر۲۴،خط ریلی شلمچه-بصره از جمله پروژههای راهبردی ایران و عراق است که بیش از دو دهه در مرحله وعده و انتظار باقی مانده است. این مسیر ۳۲ کیلومتری که ایران را از طریق شلمچه به بندر بصره و سپس به شبکه ریلی عراق متصل میکند، بارها در دستور کار دولتهای مختلف قرار گرفته اما هر بار موانع فنی، مالی یا اجرایی و بعضاً سیاسی، مانع پیشرفت آن شده است.یکی از مهمترین بخشهای این طرح، ساخت پل فنی متحرک روی رودخانه اروند است؛ پلی به طول حدود ۷۰۰ متر و با ۱۷ پایه که عبور خط ریلی از روی آن تعریف شده است. بنابر گزارشها، تاکنون حدود ۴۰ درصد عملیات شمعکوبی و اجرای پایهها انجام شده، اما تکمیل آن همچنان به کندی پیش میرود.وزیر راه و شهرسازی فرزانه صادق در بازدید اخیر خود از عراق وعده داد که این پل تا پیش از اربعین سال ۱۴۰۵ به بهرهبرداری برسد. وی همچنین از پیشرفت قابلتوجه در عملیات مینروبی بخش عراقی مسیر خبر داد و تأکید کرد که پایانه مسافری شلمچه نیز تا پایان سال جاری آماده افتتاح خواهد شد.با این حال، کارشناسان حوزه حملونقل معتقدند این وعدهها در صورتی عملی خواهد شد که وزارت راه پروژه را در صدر اولویتهای اجرایی خود قرار دهد. چرا که تجربه سالهای گذشته نشان داده، نبود پیگیری مستمر و مشکلات مالی، بارها روند این طرح را کند کرده است.از نگاه تحلیلگران، این خط ریلی صرفاً یک پروژه زیرساختی ساده نیست، بلکه مزایای کلان اقتصادی و ژئوپلیتیکی برای دو کشور به همراه دارد. اتصال مستقیم ایران و عراق از طریق ریل، علاوه بر تسهیل سفر میلیونها زائر اربعین، میتواند ظرفیت تبادل کالا بین دو کشور را از ۱۰ میلیارد دلار به بیش از ۳۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهد.
-
اندازه متن
+
همچنین، کاهش ترافیک جادهای، صرفهجویی در سوخت و کاهش تصادفات از دیگر دستاوردهای آن عنوان میشود.در شرایطی که بخش عمدهای از مسیر مینروبی و آمادهسازی شده و پیمانکاران خارجی (شرکت اسپانیایی) نیز برای ادامه عملیات در خاک عراق وارد میدان شدهاند، انتظار میرود وزارت راه و شهرسازی با یک تقویم اجرایی شفاف، روند کار را پیگیری کند.بر اساس گفتههای وزیر، دولت عراق نیز برای تکمیل بخشهای مربوط به خود اراده جدی نشان داده و عملیات فنی در حال پیشرفت است. اما آنچه اکنون بیش از هر چیز اهمیت دارد، مدیریت زمان و جلوگیری از تکرار تأخیرهایی است که این پروژه را به یک گره ۲۰ ساله بدل کرده است.اگر وعده تکمیل پل اروند تا پیش از اربعین ۱۴۰۵ و بهرهبرداری از پایانه مسافری شلمچه در پایان امسال محقق شود، میتوان گفت که پس از سالها انتظار، این طرح وارد فاز عملیاتی شده است. اما در غیر این صورت، پروژه شلمچه-بصره همچنان بهعنوان نمونهای از وعدههای بیسرانجام باقی خواهد ماند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟