-
اندازه متن
+
به گزارش خبر۲۴،که محور آن بندرعباس، به عنوان دروازه ورود قزاقستان به آبهای آزاد و بازارهای جنوب غرب آسیا، قرار دارد. دو کشور مصمم هستند تا با تکیه بر اشتراکات تاریخی و فرهنگی، همکاریهای خود را در حوزههای اقتصادی، ترانزیتی و سرمایهگذاری بیش از پیش گسترش دهند. این گفته اونتالاپ اونالبایف، سفیر جمهوری قزاقستان در ایران، در دیدار امروز (۱۲ مهرماه) با هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان است.
اونالبایف در سفر اخیر خود به لرستان و در دیدار با فعالان اقتصادی استان، از برنامه قزاقستان برای ایجاد مرکز لجستیکی در بندرعباس خبر داد و گفت: «قزاقستان در حال بررسی احداث یک مرکز لجستیکی در بندرعباس است تا از طریق مسیر شمال–جنوب، ارتباط تجاری خود را با ایران، خلیج فارس و عراق توسعه دهد.»وی تأکید کرد که بندرعباس میتواند به مهمترین نقطه اتصال شبکه ترانزیتی قزاقستان به آبهای آزاد تبدیل شود.به گفته سفیر قزاقستان، حجم تجارت ایران و قزاقستان در نیمه نخست سال جاری میلادی به حدود ۲۴۵ میلیون دلار رسیده است که ۱۴۴ میلیون دلار آن صادرات قزاقستان و ۱۰۱ میلیون دلار آن صادرات ایران بوده است. او ابراز امیدواری کرد با فعال شدن مسیرهای ترانزیتی و پروژههای مشترک، این رقم در آینده نزدیک افزایش یابد.در همین راستا، مسئولان راهآهن ایران و قزاقستان نیز اخیراً در تهران دیدار کردند تا مسیر توسعه همکاریهای ریلی و بندری را هموار کنند.جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن ایران، در این دیدار اعلام کرده بود که ظرفیت حمل پنج میلیون تن بار از مسیر ریلی ایران احصا شده و هدفگذاری دو کشور دستیابی به این ظرفیت طی پنج سال آینده است.وی افزود: با توافقات جدید، امکان عبور واگنهای ایرانی در خاک قزاقستان و واگنهای قزاق در شبکه ریلی ایران فراهم شده است؛ اقدامی که ترانزیت کالا از قزاقستان به بنادر جنوبی ایران از جمله بندرعباس را تسهیل میکند.کارشناسان حوزه ترانزیت نیز معتقدند قزاقستان، بهعنوان بزرگترین کشور محصور در خشکی جهان، برای دسترسی به آبهای گرم جنوب، به بندرعباس نیاز دارد.
از طرف دیگر، توسعه تجارت قزاقستان از طریق بنادر ایران، بهویژه بندر شهید رجایی در بندرعباس، میتواند مسیر مطمئن و اقتصادی برای انتقال کالا به خلیج فارس و بازارهای جهانی فراهم کند.کارشناسان ترانزیت بر لزوم احیای شاخه جنوبی کریدور شرق–غرب از مسیر ایران تأکید دارند و در کنار آن، با تقویت همکاریهای ایران و قزاقستان، مسیرهای ریلی از سرخس یا اینچهبرون تا بندرعباس میتواند دوباره به شاهراه اصلی ترانزیت منطقه و حتی اوراسیا تبدیل شود.به گفته ناظران اقتصادی، سرمایهگذاری قزاقستان در بندرعباس و گسترش همکاریهای لجستیکی دو کشور، گامی استراتژیک در جهت تحکیم روابط اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش درآمدهای ترانزیتی ایران به شمار میآید؛ مسیری که میتواند بندرعباس را به پل ارتباطی شمال و جنوب آسیا تبدیل کند.گفتنی است هفته گذشته نیز در یک دیدار مهم میان حیدر بیک توماتوف، سفیر قزاقستان در عمان و عبدالرحمن الحتمی، مدیرکل شرکت ملی حمل و نقل و لجستیک عمان، طرحی برای ایجاد یک گذرگاه حمل و نقل جدید ارائه شد که هدف آن اتصال آسیای مرکزی به شبه جزیره عربستان از طریق ایران است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟