رسانه تصویری خبر۲۴

غریب آبادی: چندجانبه گرایی یکی‌ از مهمترین دلیل عضویت ایران در بریکس و شانگهای بود

غریب آبادی: چندجانبه گرایی یکی‌ از مهمترین دلیل عضویت ایران در بریکس و شانگهای بود

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در نشست ستاد هماهنگی بریکس و شانگهای بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که ایران عضویت در این سازمان‌ها را پیگیری کرد، همین حس و هدف مهم چندجانبه‌گرایی است.

- اندازه متن +

به گزارش خبر۲۴،کاظم غریب آبادی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان امروز دوشنبه ۲۸ مهرماه در نشست ستاد هماهنگی بریکس و شانگهای در محل وزارت امور خارجه اظهار داشت: این سازمان‌ها گرچه نوپا نیستند ولی ما هم خیلی دیرپا نیست که به این سازمان‌ها پیوستیم. این ترتیبات چند جانبه است که عمدتاً هم کشورهای همفکر در آن‌ها حضور دارند. ما شاید کمتر سازمانی با این مشخصات داریم که  بدون اختلاف باشند.

وی افزود: ما واقعاً در مجموعه بریکس و شانگهای شاهد اختلافات و تعارض منافع به ویژه اگر موضوعی در ارتباط با یکی از کشورهای عضو مطرح می‌شود، نیستیم و این یک فرصت بسیار خوبی از جمله برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بعد از تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بدون برگزاری جلسه فیزیکی و حضوری در بریکس و شانگهای، به صورت مجازی نشست برگزار شد و در یک فاصله بسیار کوتاهی بیانیه‌های محکومیت بسیار قوی علیه این تجاوز صادر شد.

وی افزود: این نشان می‌دهد که کشورهایی که در این دو ترتیبات چند جانبه حضور دارند تقریباً کشورهای هم‌فکر هستند و در راستای یک سری منافع و اهداف مشترک  حرکت می‌کنند. این برای ما و کشورهای در حال توسعه و به ویژه کشورهای مستقل فرصت بسیار ویژه فراهم می‌کند.

غریب آبادی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلایلی که جمهوری اسلامی ایران عضویت در این سازمان‌ها را پیگیری کرد، همین حس و هدف مهم چندجانبه‌گرایی است که در این ترتیبات نوظهور دنبال می‌شود، افزود:  در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هم تقویت ترتیبات چندجانبه جایگاه ویژه دارد و هم استفاده از ظرفیت این قبیل سازمان‌ها، به‌ویژه وقتی با یک نگاه جنوب جهانی باشد، بسیار اهمیت دارد و کلیدی است.

وی افزود: از این منظر، ما نباید فرصت حضور در این سازمان‌ها را از دست بدهیم و باید برنامه‌ریزی بسیار مناسبی داشته باشیم. بخش وسیعی از تعاملات ما در رابطه با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، ناظر بر حضور ما در رویدادها و اجلاس‌های شانگهای و بریکس است. ما در همه سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای حضور داریم ولی فکر می‌کنم حدود ۷۰ درصد از اجلاس‌هایی که دستگاه‌های داخلی شرکت می‌کنند، منحصر به بریکس و شانگهای است.

معاون عراقچی تاکید کرد: البته طبیعتاً در رابطه با سازمان‌های بین‌المللی هم برنامه‌ریزی داریم، ولی تأکید ما واقعاً بر استفاده بیشتر از ظرفیت این دو سازمان است. شاید هفته‌ای دستگاه‌های اجرایی در یکی از نشست‌ها یا رویدادهای بریکس و شانگهای حضور نداشته باشد، اما ما هفتگی شاهد نشست، برنامه و حضور و مشارکت فعال دستگاه‌های اجرایی هستیم.

وی اظهار داشت: از این منظر و به همین دلیل، این تمرکز هم در وزارت امور خارجه صورت گرفته است که تمام ترتیبات چندجانبه و بین‌المللی در خود معاونت بین‌الملل متمرکز شود. برای همین هم اولین اقدام جدی که انجام دادیم، تشکیل همین ستاد هماهنگی بود.

غریب آبادی بیان اینکه نشست ستاد هماهنگی را هم، فصلی یک‌بار، برگزار خواهیم کرد، ادامه داد: ما باید حضور فعال و مؤثری در اجلاس‌های بریکس و شانگهای داشته باشیم. ویژگی‌های یک حضور مؤثر از همان ابتدا این است که باید اسنادی را که در رابطه با یک اجلاس مطرح است، به‌خوبی بررسی کنیم، تاثیرگذاری داشته باشیم و نظر کشورمان را منطبق با منافع ملی تبیین کنیم.

وی افزود: نکته دوم این است که حتماً در هر اجلاسی باید پیشنهادات عملی و پیشنهاداتی که بتواند بریکس و شانگهای را به حصول اهداف از پیش تعیین‌شده آن‌ها نزدیک‌تر کند، مواجه باشیم؛ ما باید بتوانیم پیشنهادات عملی داشته باشیم و این پیشنهادات را هم رها نکنیم؛ یعنی حتماً بعدش پیگیری کنیم.

معاون وزیر خارجه گفت: این ظرفیت در مجموعه بریکس و شانگهای وجود دارد که پیشنهاداتی که در واقع از یک بنیه علمی و یک بنیه در واقع تئوریک برخوردار است و یک سند مفهومی را به دنبال خودش دارد، پیگیری شده و به تصویب برسد و جنبه عملیاتی پیدا کند.

وی اظهار داشت: نکته سوم، حضور و مشارکت فعال در خود نشست و اجلاس است؛ بالاخره در یک اجلاس بین‌المللی، فرصت فقط در جهت تبیین مواضع یک کشور نیست و یا امضای یک سند یا صدور برخی مصوبات، بلکه حضور طیفی از کشورها در آنجا، یک فرصت بسیار خوبی را برای رایزنی در خصوص موضوعات مورد علاقه و موضوعاتی که منطبق با منافع ما است، فراهم می‌کند.

غریب آبادی خاطرنشان کرد: همیشه سازمان‌های بین‌المللی و ترتیبات چندجانبه در واقع این فرصت بسیار خوب را فراهم می‌کنند برای اینکه کشورها بتوانند با یکدیگر رایزنی کنند و این ارزشش کمتر از خود آن اجلاس یا اسنادی که صادر می‌شود، در واقع نیست.

وی ادامه داد: نکته چهارم، پیگیری در واقع مصوبات و جمع‌بندی یک اجلاس است؛ اگر در اجلاسی شرکت کردیم، سندی و پیشنهادی به تصویب رسید، رها نکنیم؛ یعنی حتماً در داخل برنامه‌ریزی کنیم.

غریب آبادی در ادامه در خصوص نظر اعضای بریکس و شانگهای درباره اسنپ‌بک گفت: در همین داستان اسنپ‌بک، چند کشور از این سازوکار سوءاستفاده کردند؛ از ظرفیت شورای امنیت سوءاستفاده کردند که بگویند این تحریم‌ها را برگرداندند، اما از آن سمت، شانگهای و بریکس مخالف هستند، گروه دوستان منشور مخالفت کردند، ۱۲۱ کشور عضو جنبش عدم تعهد در گزارش نهایی خودشان گفتند که  قطعنامه ۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر باید خاتمه پیدا کند و خاتمه پیدا کرده است.

وی افزود: پس این‌ها ظرفیت‌هایی است. ما باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم، نه صرفاً راجع به خودمان بلکه در جهت منافع مشترک، منافع کشورهای مستقل، منافع کشورهای عدم تعهد، منافع کشورهای در حال توسعه.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در مجموع، این دو سازمان هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی، جمعیت بخش اعظم جهان را تشکیل می‌دهند و این بسیار مهم است که ما بتوانیم برنامه‌ریزی بسیار خوبی را داشته باشیم. تاکنون هم در همین مدت نه چندان زیادی که ما عضو این دو مجموعه شدیم، توفیقات زیادی را در حوزه بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و کار و تعامل با دو مجموعه شانگهای و بریکس داشتیم و باز هم باید برنامه‌ریزی بیشتری را انجام دهید تا بتوانیم اقدامات بیشتری به مرحله اجرا بگذاریم.

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: حسن این دو سازمان این است که در مجموع، تمامی حوزه‌ها را در بر می‌گیرد: سیاسی، امنیتی، دفاعی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بخش خصوصی و بخش دولتی. تقریباً جامع است؛ یعنی دو سازمان خودشان در مجموع با هم می‌توانند یک سازمان بین‌المللی همه‌جانبه را تشکیل دهند.

ارسال دیدگاه
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *