رسانه تصویری خبر۲۴

کریدور ریلی ایران و پاکستان؛ آغاز عصر جدید ترانزیت منطقه‌ای

کریدور ریلی ایران و پاکستان؛ آغاز عصر جدید ترانزیت منطقه‌ای

تفاهم‌های ریلی اخیر تهران و اسلام‌آباد مسیر تازه ای را برای پیوند اقتصادی و ترانزیتی جنوب آسیا گشوده است؛ مسیری که با نوسازی خط آهن کویته – تفتان، ظرفیت اتصال چین تا اروپا از مسیر ایران را فعال می‌کند.

- اندازه متن +

به گزارش خبر۲۴،در پی گفت‌و‌گوهای وزارتی میان ایران و پاکستان، دو کشور بر سر تدوین «برنامه اقدام مشترک ریلی» به تفاهم رسیده‌اند. این برنامه، شالوده‌ی پروژه نوسازی خط آهن کویته تا مرز تفتان است که از سال آینده میلادی آغاز می‌شود و ضمن بهبود ایمنی و سرعت قطارها، امکان از سرگیری تردد قطار کانتینر بر اکو (ITI) در مسیر اسلام آباد – تهران – استانبول از ماه دسامبر امسال را فراهم می‌سازد.

کریدور اکو؛ پیوند شرق تا اروپا

وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به نتایج تفاهم‌ها بیان کرد: ظرفیت‌های کریدوری دو کشور امکان اتصال کالاهای چینی به بازارهای اروپایی را از مسیر ایران و پاکستان ایجاد می‌کند. به گفته‌ی فرزانه صادق، تکمیل کریدور های ترانزیتی باعث بهبود فرآیندهای مرزی، افزایش تعاملات اقتصادی و ارتقای جایگاه دو کشور در شبکه حمل‌و‌نقل قاره‌ای شده است.

مسیر زاهدان تا کویته؛ گلوگاه ارتباطی ریلی

خط آهن ایران تا زاهدان با عرض استاندارد ساخته شده و از زاهدان تا میرجاوه به طول ۹۴ کیلومتر شبکه‌ی ریلی پاکستان در داخل خاک ایران امتداد دارد. فرسودگی محور زاهدان – کویته در سال‌های اخیر به گلوگاه اصلی ارتباطی دو کشور تبدیل شده است. در بیست و دومین نشست مشترک اقتصادی، توافق شد که مطالعات بازسازی تا پایان سال جاری میلادی تکمیل و عملیات اجرایی از ابتدای سال ۲۰۲۶ آغاز گردد.

ارتقای ظرفیت و حل مشکل بار محوری

بر اساس بیانیه‌ی وزارت راه آهن پاکستان، دو کشور برای افزایش ۵ برابری حمل‌و‌نقل ریلی در کوتاه مدت و رسیدن به ظرفیت سالانه‌ی یک میلیون تن به توافق رسیده‌اند. مظهر‌علی‌شاه رئیس راه آهن پاکستان اعلام کرد: پروژه‌ی بازسازی تفتان – کویته با هدف افزایش سرعت و بار محوری تا اوایل سال ۲۰۲۸ به بهره‌برداری خواهد رسید. اختلاف بار محوری بین واگن های ایرانی (۲۵ تن) و پاکستانی (۱۶ تن) یکی از موانع اصلی تبادل بار است که با بهسازی زیر ساخت و تأمین واگن‌های مشترک رفع خواهد شد.

پیوند ژئواکونومیک در چارچوب سازمان اکو

به گفته‌ی استاندار سیستان و بلوچستان، گسترش همکاری های مرزی در چارچوب سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) به تحکیم امنیت و رونق اقتصادی منطقه می‌انجامد. منصور بیجار با اشاره به توافق‌های سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به پاکستان گفت: هدف‌گذاری برای رساندن حجم مبادلات به ۱۰ میلیارد دلار انجام شده و تمامی امکانات مرزهای رسمی برای تحقق این هدف بسیج گردیده است.

نقش سیستان و بلوچستان در محور ترانزیت

منصور بیجار استاندار سیستان و بلوچستان بازسازی خط آهن زاهدان – میر جاوه – تفتان را از محورهای اصلی مذاکرات تهران عنوان کرد. به گفته‌ی وی، این پروژه برای افزایش ظرفیت ترانزیت کالا و مسافر، ارتقای امنیت حمل و نقل و رونق اقتصاد مرزی اهمیتی حیاتی دارد و استان آماده‌ی همکاری کامل برای تسریع اجرای آن است.

ریل صلح و رونق منطقه‌ای

تحلیل کارشناسان نشان می‌دهد که اتصال ریلی ایران و پاکستان فراتر از یک پروژه‌ی زیر ساختی، حرکتی ژئواقتصادی در جهت تقویت کریدور شمال – جنوب و پیوند منطقه ای است.اجرای موفق این طرح با کاهش هزینه‌های حمل، افزایش امنیت تجارت و رونق استان‌های مرزی، می‌تواند سیستان و بلوچستان را به «دروازه‌ی طلایی تجارت زمینی جنوب آسیا» تبدیل کند؛ ریل صلح که از مرز تفتان تا کویته، پیوندی پایدار میان ملت ها برپا می سازد. این اقدام در عین حال با سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران در تکمیل زنجیره‌های همگرایی اقتصادی منطقه ای و تبدیل ایران به مرکز ثقل ترانزیت اوراسیا و جنوب آسیا هم سو است.
ارسال دیدگاه
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *