به گزارش خبر۲۴،مسعود رضایی.
ترابی درباره تولید این مجموعه مستند به جامجم گفت: ایده، ساخت ماجرا، یک مأموریت سازمانی نبود بلکه از یک پرسش شخصی شکل گرفت.آیاهرماجرا فقط یک قهرمان دارد؟وقتی حمله به ساختمان شیشهای وایستادگی خانم امامی و همکارانش را دیدم، فهمیدم در روایتهای رسانهای معمولا فقط یک چهره دیده میشود، در حالیکه پشت آن لحظه، سیستمی از همدلی و مسئولیت جمعی وجود دارد. همین نگاه مرا سراغ روایت جنگ ۱۲روزه برد؛ دورهای کوتاه اما سرشار از داستانهای انسانی از چهرههایی که هرگز در قاب عمومی دیده نشدهاند.
او افزود: در پژوهشها دیدیم مثلا رادیو در روزهای بحرانی نقش بیبدیلی داشت ولی چون تصویری از آن وجود نداشت، ذهن مخاطب حضورش را حس نمیکرد. برای همین تصمیم گرفتیم قسمت نخست را با عنوان «صدایی در طوفان» به آنها اختصاص دهیم؛ جایی که صدا و تصویر برای نخستینبار در کنارهم روایتگر شدند. دراپیزودچهارم هم روایت شیرخوارگاه آمنه را ثبت کردیم؛ روایتی که مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت.
ترابی با اشاره به گستردگی روایتها گفت: در پژوهشهایمان فهمیدیم پشت هر لحظه از آن ۱۲ روز، دهها قصه انسانی نهفته است؛ قصههایی از ایستادگی، همدلی و احساس مسئولیت جمعی. ظاهر بحران شاید در سطح رسانه یا امداد دیده میشد اما در لایههای درونیتر، روحیه همراهی مردم و کارکنان نهادها چیزی بود که ما را شگفتزده کرد.
این تهیهکننده و کارگردان درباره دشواریهای ساخت مجموعه ماجرا نیز گفت: گرفتن مجوز برای دسترسی به دوربینهای مداربسته بسیار زمانبر بود. در قسمت اول،حدود۱۳روز طول کشید تا بتوانیم تصاویر واقعی بحران را ببینیم. وقتی بالاخره آنها را دیدیم، تصویر، روایت را زنده کرد و تمام خستگیها فراموش شد. به گفته او، تیم تولید در روند گفتوگوها کوشیده فضایی انسانی و صمیمی ایجاد کند: «اعتماد سوژهها زمانی شکل گرفت که دیدند هدف ما قضاوت نیست بلکه بازگو کردن تلاش و ایستادگیشان است؛ ضمن آنکه از نظر امنیتی تمامی هماهنگیها با روابطعمومی و مسئولان مربوط انجام شد.»
ترابی درباره چالشهای تصویری نیز توضیح داد: «دربسیاری ازموقعیتها امکان حضور مستقیم در مکانهای مورد حمله وجود نداشت، بنابراین از ویدئوهای شخصی و تصاویر مداربسته استفاده کردیم تا حس واقعیت حفظ شود. البته در زمان پخش، تمام بازبینیها با همراهی شبکه مستند انجام شدوهیچ تغییری درروایت یا فرم بهوجود نیامد.ترابی بازخورد مخاطبان را مهمترین انگیزه ادامه تولید این مجموعه دانست و افزود: «پیامهای روزانهای که به صفحه مجموعه در شبکههای اجتماعی میرسد، برای ما دلگرمکننده است. مخاطبان تازه فهمیدهاند پشتصحنه دفاع ۱۲روزه چه میزان تعهد و فداکاری وجود داشته. همین واکنشها و حس شنیدهشدن کارکنان در موقعیتهای بحرانی برایمان باارزشترین دستاورد بود.»
او گفت: ماجرا سعی دارد از قهرمانسازی فردی فاصله بگیرد و به مفهوم قهرمانی جمعی نزدیک شود؛ جایی که دهها نفر تصمیم میگیرند در صحنه بمانند و همین تصمیم جمعی، روایت را ماندگار میکند.
او افزود: فصل اول این مجموعه در شبکه مستند تلویزیون تولید شد و اگر فصل دوم ساخته شود، سراغ روایتهای مردمیتر خواهیم رفت.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟