به گزارش خبر24، پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، مسیرهای کریدور شرق-غرب دچار تحولاتی شدند که برای بعضی از کشورها منفعت و برای بعضی دیگر، خسارت به همراه داشت. مسیر شمالی چین-اروپا، مسیری که چین را از طریق روسیه به اروپا وصل می کرد، با تحریم های اتحادیه اروپا دچار اختلال شد. پس از آن، با توجه به همسایگی چین با قزاقستان و مراودات ترانزیتی قبلی، قزاقستان به هاب ترانزیتی چین تبدیل شد به طوری چند هفته اخیر، KTZ، راه آهن قزاقستان، اعلام کرد که به دلیل شلوغی بیش از حد گذرگاه های مرزی قزاقستان و چین، مجددا ممنوعیت قبلی تردد کانتینرهای ورودی را تا پایان ماه در گذرگاه دوستیک تمدید می کند.
عملکرد قابل توجه قزاقستان در مسیر ترانزیتی چین-اروپا
براساس گزارش راه آهن قزاقستان، در ۸ ماه نخست ۲۰۲۴، حمل و نقل بار از طریق گذرگاه ریلی دوستیک – آلاشانکو ، به ۹.۱ میلیون تن رسیده است که رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است. همچنین گذرگاه های اصلی چین و قزاقستان، آلاشنکو و خورگوس هستند که در سال ۲۰۲۳، تقریبا نیمی از ۱۷۰۰۰ قطار مسیر چین-اروپا را به خود اختصاص داده اند.
احیای کریدور شرق-غرب عبوری از مسیر ایران، بازی برد-برد ایران و چین
با احیای کریدور شرق-غرب عبوری از مسیر ایران، بازار ترانزیتی ۳۰ میلیون تنی در زنجیره ارزش جهانی که بازیگران اصلی آن دو قطب اقتصادی چین و اتحادیه اروپا هستند، نصیب ایران می شود. اهمیت ایران به عنوان شاهراه تجارت جهانی، شهرتی چند هزار ساله دارد و جاده ابریشم گواهی بر این واقعیت است؛ جاده ای که امروز چین به عنوان دومین ابرقدرت اقتصادی جهان، در تلاش است تا آن را در قالب ابتکار کمربند-راه (BRI) دوباره احیا کند. بدون تردید موقعیت و جغرافیای ایران در این طرح تجاری بزرگ را نمی توان نادیده گرفت؛ زیرا دسترسی چین به بازارهای اروپا، آمریکا، آفریقا و غرب آسیا، در شرایط کنونی عمدتا از طریق دریایی صورت می گیرد که صرفه نظر از مسافت طولانی و زمان بر بودن، ریسک های امنیت این مسیر دریایی نیز همچنان باقی است که بازرگانان چینی با تحولات، قدرت نمایی و مداخله جویی برخی کشورها از جمله آمریکا، دست و پنجه نرم می کنند.بنابراین استفاده چین از مزیت جغرافیایی ایران و حضور ایران در این زنجیره ارزش جهانی، بازی برد-برد را برای طرفین شکل می دهد.