به گزارش خبر۲۴، با اعلام نمایندگان مجلس لایحه درآمدی بودجه ۱۴۰۴ درحالی در کمیسیون تلفیق بسته شد که در آن به حذف تدریجی یارانۀ سوخت هواپیما به نفع اقشار کم درآمد جامعه اشاره شده است که درآمد حاصل از آن را شفاف میکند. در این رابطه فرشاد جامع کارشناس انرژی در اهمیت حذف یارانه سوخت هواپیما و اصلاح یارانههای بخش انرژی از بخش مرفه جامعه، بیان کرد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع در بودجه از این محل برای مصارف خاص نظیر حمایت از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی و دیگر بخشهای اعطای یارانه حمایتی خرج خواهد شد.
وی ادامه داد: از این منابع میتوان برای گسترش برنامههای رفاه اجتماعی، افزایش پرداختیهای انتقالی دولت به خانوادههای کمدرآمد و همچنین سرمایهگذاری در بخش خدمات عمومی مانند آموزش، مراقبتهای بهداشتی و مسکن استفاده کرد.جامع تصریح کرد: همه این موارد با حذف غیرضروریترین یارانۀ پرداختی به بخش سفرهای هوایی که مخاطب آن ۴ درصد از مردم که عمدتا نیز ثروتمند هستند؛ مهیا میشود.
بر اساس آمارهای منتشر شده از پایگاه اطلاعرسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران دولت حداقل ۳۵ هزار میلیارد تومان سوخت هواپیما در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار میدهد تا آنها نیز بتوانند بلیط را به قیمت ارزان به مسافران اختصاص دهند.در نتیجه یارانه پرداخت شده توسط دولت اکنون قیمت هر لیتر سوخت جت ۶۰۰ تومان است که در مقایسه با بنزین ۱۵۰۰ تومانی منجر به توزیع ناعادلانه یارانه انرژی به نفع پردرآمدها و شرکتهای هواپیمایی شده است.طبق آخرین رأی دیوان عدالت اداری نرخ بلیت هواپیما آزاد است، اما شرکتهای هواپیمایی در رنج قیمتی مشخص شده، بلیتهای خود را در بازار عرضه میکنند و انجمن نسبت به قیمتها نظارت دارد تا بلیتی بالاتر از سطح تعیین شده، به فروش نرسد.
بر اساس لایحه تقدیم شده دولت به مجلس شورای اسلامی، نرخ فروش سوخت جت به ناوگان هوایی معادل ۳۰ درصد نرخ خرید سوخت از پالایشگاهها تعیین شد. قیمت هر لیتر بنزین هواپیما هم از ۶۰۰ تومان به حدود ۶۶۰۰ تومان افزایش مییابد.نرخ سوخت در قیمت تمام شده سفرهای هوایی تأثیر قابل توجهی دارد که بسته به سن و نوع هواپیما بین ۸ تا ۲۹ درصد مؤثر است.حمل و نقل هوایی روزانه به ۴.۵ میلیون لیتر سوخت نیاز دارد که دولت برای تأمین آن، یارانه میپردازد. در حال حاضر دولت هر لیتر سوخت هواپیما را بیش از ۲۱ هزار تومان خریداری و لیتری ۶۰۰ تومان به شرکتهای هواپیمایی میفروشد.این آمار نشان می دهد که یعنی روزانه حدود ۹۲ میلیارد تومان یارانه سوخت به شرکت های هواپیماییها داده می شود و اگر مجلس با این بخش از لایحه موافقت کند می توان گفت که محل مناقشه دولت و ایرلاین ها به پایان خواهد رسید.