به گزارش خبر۲۴، علیرضا کاظمی در گردهمایی معاونان پرورشی سراسر کشور در خصوص اهمیت مبارزه با آسیبهای اجتماعی در مدارس گفت: در برخی استانها هنوز برنامه چندانی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی اجرایی نشده است. گاهی برنامه طراحی شده نیز با برنامه اجرایی شده فاصله دارد.
وی با تاکید بر اینکه باید بدانیم در کف مدارس باید چگونه عمل کنیم؛ گفت: مهمترین دستاورد این گردهمایی آن است که بدانیم قرار است در مقابله با آسیبهای اجتماعی چگونه عمل کنیم. وزیر آموزش و پرورش گفت: خواندن آئیننامه یک بحث است اما سعادت دانش آموزان به اجرا و دنبال کردن این دستورالعملها متکی است.
موفقیت در حفظ سلامت انسان است. اگر سلامت روحی و روانی دانشآموزان را فراهم نکنیم، علم دیگر معنا و ارزشی ندارد. مقدمه تحصیل علم، جسم و روح سالم است. کاظمی با طرح این سوال که کسی که نان ندارد بخورد یا معتاد شده است چگونه میتواند علم بیاموزد؛ گفت: دستورالعملهای طولانی مینویسند اما اجرا مهم است.
یک دستورالعمل دوخطی برای مبارزه با آسیبهای اجتماعی بنویسید اما همان را اجرایی کنید. وی مهمترین آسیب اجتماعی را خودکشی عنوان کرد و گفت: یک مورد خودکشی هم زیاد است. مدیران مدارس را توجیه کنید؛ دامنه تاب آوری دانش آموزان پایین آمده است؛ اگر به آنان بگویید بالای چشمشان ابرو است مدرسه را رها میکنند. به مدیران مدارس بگویید برخوردهای ناهنجار با دانش آموزان نداشته باشند.
وی خطاب به مدیران پرورشی گفت: باید صبر خودمان را بالا ببریم؛ این را به همه مدیران هم بگویید. نباید برای یک انجام ندادن تکلیف برخورد تندی با دانش آموزان انجام شود. این دانش آموزان دیگر تاب آوری پایینی دارند؛ ما باید برخوردمان را با آنها تنظیم کنیم نه اینکه انتظار داشته باشیم آنها برخوردشان را با ما تنظیم کنند.
کاظمی بیان داشت: پرخاشگری، خشونت، خودزنی و خودکشی را از جمله مهمترین آسیبهای اجتماعی موجود در میان نوجوانان دانست و گفت: مهمترین خطری که کشور را تهدید میکند، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی است که جوانان ما را هم به سمت بیهویتی میکشاند؛ رهبر معظم انقلاب هم بر همین قضیه بارها تاکید کردند. وی توجه به کانون یاریگران زندگی را مأموریت اول مدیران پرورشی عنوان کرد و گفت: مأموریت دوم توجه مداوم به ۳۲ منطقه پایلوت است؛ به این مناطق نگاه کنیم و به صورت آزمایشی طرحها را در این مناطق اجرایی کنیم و اشکالات آن را استخراج کنیم و سپس به سراسر کشور تسری دهیم. مأموریت سوم تحلیل دقیق وضعیت میدان است.
باید اطلس آسیبهای اجتماعی را به تفکیک مدارس و مناطق کشور تهیه کنیم و نسبت به آن اشراف داشته باشیم. اشکالات رفتاری و فردی مانند اضطراب و افسردگی را میتوان با غربالگری مشخص کرد اما آسیبهای اجتماعی وضعیت متفاوتی دارد. کاظمی تاکید کرد: ما این بار دست پر با اطلاعات زیاد از مدیران مدارس در کف میدان به نزد شما مدیران پرورشی خواهیم آمد و انتظار داریم تا جلسه دیگر شما اقدامات خود را برای کاهش آسیبهای اجتماعی اجرایی کرده باشید.
وزیر آموزش و پرورش گفت: سامانه نماد ابزاری برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی است. در دیدار بعدی از شما آزمون خواهیم گرفت و به صورت جزئی در خصوص نماد سوال خواهیم کرد. از معاونین خود تست بگیرید که چه میزان سامانه نماد را اجرایی کردند.
وی با بیان اینکه مشکل از ماست که نتوانستیم جریان مقابله با آسیبهای اجتماعی را تا کف مدارس به خوبی پیاده کنیم؛ گفت: تشکلهای دانش آموزی باید در تمامی مدارس حضور پیدا کنند. بسیج دانش آموزی پای کار است؛ اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان باید در تمامی مدارس حضور داشته باشند. سازمان نوسازی مدارس باید پای کار باشد؛ در تمامی این ۳۲ منطقه پایلوت نباید هیچ مدرسهای فرسوده باشد؛ نباید هیچ مدرسهای در این مناطق سرویس بهداشتی خراب داشته باشد. نمازخانه این مدارس نباید مشکل داشته باشد.