به گزارش خبر۲۴،مهتاب علینژاد با اشاره به اینکه جوانان امروز با فراگیر شدن استفاده از تلفن همراه، بیشتر زمان فراغت خود را در شبکههای مجازی و اینترنت سپری میکنند، اظهار کرد: مسیر جامعهپذیری از میدان و زمینه تعامل رودررو و مستقیم در کوچهها و زمینهای خاکی فوتبال محله یا کلاسهای آموزشی هنری، به فضاهای مجازی و تعاملهای غیرمستقیم انتقال یافته است.
وی بیان کرد: اگر در گذشته والدین امکان نظارت بر همبازیهای فرزندان خود و زمین بازی یا گفتوگوی آنان را داشتند و میتوانستند نظارت حداکثری بر رفتوآمدها و گروه دوستان داشته باشند یا میتوانستند با رفتوآمدها و شبنشینیهای خانوادگی، پیوند ارتباطات اجتماعی فرزندان خود را با کسانی که خودشان مصلحت میدانستند ایجاد یا محکم کنند، امروزه این قدرت نفوذ را از دست دادهاند.
این جامعه شناس افزود: تلفن همراه به مثابه وسیلهای شخصی و حریم خصوصی، به ابزاری تقریبا خارج از نظارت والدین تبدیل شده است. اگرچه این ابزار در دسترس همه نوجوانان نیست یا آنان که دسترسی دارند تحت نظارت حداقلی و زمانبندی والدین هستند، نمیتوان از راهیابی این وسیله به زندگی روزمره نوجوانان چشم پوشید.
علی نژاد با اشاره به اینکه یکی از مهمترین چالشهایی که والد امروزی با ابزارهای اینترنتمحور و نظارت بر فرزند خود دارد، نداشتن دانش کافی درباره نحوه استفاده از این ابزارها و چگونگی برقراری ارتباط از این طریق به نوجوان یا کودک خود است، اضافه کرد: آنچه والدین گمان میکنند بین آنان و سبک فرزندپروریشان گسست و اضطراب مضاعف ایجاد کرده است نهتنها این ابزارها و میدانهای جدید و فراگیر بلکه تسلط نداشتن بر این ابزارهاست.