• صفحه اصلی
  • اختصاصی
  • اخبار
    • سیاست
    • اقتصاد
    • جامعه
    • ورزشی
    • بین‌الملل
      • جهان اسلام
        • جبهه مقاومت
        • بیداری اسلامی
      • جهان غرب
    • فرهنگ، هنر و رسانه
      • زیست پلاس
    • شبکه‌های اجتماعی
    • زنان و خانواده
    • جبهه انقلاب
      • افراد و فعالین
      • موسسات
      • رویدادها
      • محصولات
    • اخبار جعلی
      • راستی‌آزمایی
      • گزارش تحقیقی
    • فیلم
      • نصر تی‌وی
    • عکس
    • صدا
      • حسینیه نوا خبر۲۴
    • پژوهشکده رایانما خبر۲۴
  • تلویزیون
  • رادیو
Menu
  • صفحه اصلی
  • اختصاصی
  • اخبار
    • سیاست
    • اقتصاد
    • جامعه
    • ورزشی
    • بین‌الملل
      • جهان اسلام
        • جبهه مقاومت
        • بیداری اسلامی
      • جهان غرب
    • فرهنگ، هنر و رسانه
      • زیست پلاس
    • شبکه‌های اجتماعی
    • زنان و خانواده
    • جبهه انقلاب
      • افراد و فعالین
      • موسسات
      • رویدادها
      • محصولات
    • اخبار جعلی
      • راستی‌آزمایی
      • گزارش تحقیقی
    • فیلم
      • نصر تی‌وی
    • عکس
    • صدا
      • حسینیه نوا خبر۲۴
    • پژوهشکده رایانما خبر۲۴
  • تلویزیون
  • رادیو
صفحه اصلی اخبار فرهنگ، هنر و رسانه

چند گرفتی سیاه نمایی کنی!

در سال‌های اخیر، حضور فیلم‌های سیاه از ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه در جشنواره‌های بین‌المللی، به‌ویژه جشنواره کن، امری تکراری شده است.

۰۴ خرداد ۱۴۰۴
در اخبار, اختصاصی خبر ۲۴, فرهنگ، هنر و رسانه
چند گرفتی سیاه نمایی کنی!

به گزارش خبر۲۴، اما هر سال ابعاد تازه‌ای از این روند آشکار می‌شود. سال گذشته فیلم «دانه انجیر معابد» محمد رسول‌اف، بیش از آنکه با ویژگی‌های سینمایی‌اش مطرح باشد، با حاشیه‌ها و حمایت رسانه‌ای به موفقیت رسید.

امسال نیز سعید روستایی با فیلم جدیدش «زن و بچه» همین مسیر را دنبال کرده است. گرچه این فیلم با مجوز داخلی ساخته شد، اما شرکت فرانسوی حامی پروژه مدعی است که تولید آن مستقل از تهیه‌کننده رسمی بوده و هدف صرفاً دریافت مجوز داخلی بوده است.

وقتی از فیلمنامه های سفارتی سخن میگوییم دقیقا این سبک کار مدنظر است. سفارت فرانسه در تهران سرپل سفارش محتوا با مول کلان به فیلمسازان جهت تولید سینمایی و یا سریال در پلتفرم هاست.

روستایی در نشست خبری فیلم، با تأکید بر تلخی روایت و نمایش جامعه مردسالار، کوشید نگاه جشنواره و رسانه‌های خارجی را جلب کند.

اما واقعیت این است که مسائل مطرح‌شده در فیلم‌های او – مانند مردسالاری یا بحران خانواده – نه‌تنها به شکل اغراق‌آمیز و ناعادلانه به تصویر کشیده شده‌اند، بلکه جنبه‌ای جهانی دارند و محدود به ایران نیستند.

سعید روستایی نیز در این میان مستحق نقد جدی است.

او با علم به سلیقه جشنواره‌ها، به فیلمنامه‌هایی روی آورده که با سیاه‌نمایی، تحریف واقعیت و دروغ‌پردازی نوشته شده‌اند؛ گویی سفارشی هستند تا نظر محافل خاص خارجی را جلب کنند.

چنین رویکردی نه‌تنها به بی‌اعتمادی مخاطب داخلی منجر می‌شود، بلکه در نهایت هویت فرهنگی و رسالت هنری سینماگران ایرانی را خدشه‌دار می‌کند.

جشنواره‌هایی که امروز معیارشان نه خلاقیت، بلکه تطابق با خط‌مشی‌های ضدایرانی است، در حال تبدیل هنر به ابزاری سیاسی برای ضربه‌زدن به فرهنگ این سرزمین‌اند.

مطالب مرتبط

هزینه‌ها برای تو/نتیجه برای دیگران
اختصاصی خبر ۲۴

هزینه‌ها برای تو/نتیجه برای دیگران

۱۲ خرداد ۱۴۰۴
تاریخچه درها و مناره‌های مسجد‌النبی
اخبار

تاریخچه درها و مناره‌های مسجد‌النبی

۱۲ خرداد ۱۴۰۴
سوگ‌نشینی برای سفیر کربلا در هیئت‌های کشور
اخبار

سوگ‌نشینی برای سفیر کربلا در هیئت‌های کشور

۱۲ خرداد ۱۴۰۴
وقتی انفعال در مدیریت سینما پشت مجوزهای پرحاشیه پنهان می‌شود
اخبار

وقتی انفعال در مدیریت سینما پشت مجوزهای پرحاشیه پنهان می‌شود

۱۲ خرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
تلگرام
اینستاگرام
سروش پلاس
بله
ایتا
آپارات
یوتیوب

کلیه حقوق برای خبر۲۴ محفوظ است

افزودن لیست پخش جدید

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • صفحه اصلی

© 2025 جی نیوز - تمامی حقوق برای سایت راست چین و علی عاشوری محفوظ می باشد.