• صفحه اصلی
  • اختصاصی
  • اخبار
    • سیاست
    • اقتصاد
    • جامعه
    • ورزشی
    • بین‌الملل
      • جهان اسلام
        • جبهه مقاومت
        • بیداری اسلامی
      • جهان غرب
    • فرهنگ، هنر و رسانه
      • زیست پلاس
    • شبکه‌های اجتماعی
    • زنان و خانواده
    • جبهه انقلاب
      • افراد و فعالین
      • موسسات
      • رویدادها
      • محصولات
    • اخبار جعلی
      • راستی‌آزمایی
      • گزارش تحقیقی
    • فیلم
      • نصر تی‌وی
    • عکس
    • صدا
      • حسینیه نوا خبر۲۴
    • پژوهشکده رایانما خبر۲۴
  • تلویزیون
  • رادیو
Menu
  • صفحه اصلی
  • اختصاصی
  • اخبار
    • سیاست
    • اقتصاد
    • جامعه
    • ورزشی
    • بین‌الملل
      • جهان اسلام
        • جبهه مقاومت
        • بیداری اسلامی
      • جهان غرب
    • فرهنگ، هنر و رسانه
      • زیست پلاس
    • شبکه‌های اجتماعی
    • زنان و خانواده
    • جبهه انقلاب
      • افراد و فعالین
      • موسسات
      • رویدادها
      • محصولات
    • اخبار جعلی
      • راستی‌آزمایی
      • گزارش تحقیقی
    • فیلم
      • نصر تی‌وی
    • عکس
    • صدا
      • حسینیه نوا خبر۲۴
    • پژوهشکده رایانما خبر۲۴
  • تلویزیون
  • رادیو
صفحه اصلی اخبار

چین اولین مشتری آپرین ایران

نخستین قطار باری سنگین از چین، پس از طی هزاران کیلومتر به بندر خشک ریلی تهران (آپرین) رسید؛ رویدادی که نه تنها آغازگر فصلی تازه در همکاری‌های ترانزیتی ایران و چین است، بلکه می‌تواند آینده اقتصادی و لجستیکی کشور را متحول کند.

۰۷ خرداد ۱۴۰۴
در اخبار, اقتصاد
چین اولین مشتری آپرین ایران

به گزارش خبر۲۴،در سکوت خبری چند ساله از کریدور شرق-غرب، ورود نخستین محموله سنگین باری از شهر «شی‌آن» چین به بندر خشک ریلی تهران، به‌نوعی شکستن این سکوت بود. ایران حالا دیگر نه صرفاً به‌ عنوان گذرگاهی در نقشه ترانزیتی آسیا، بلکه به ‌عنوان یک بازیگر فعال در پروژه جهانی «کمربند و راه» (BRI) مطرح است.این قطار، که مسیر چند هزار کیلومتری از آسیای میانه تا قلب ایران را پیموده، حامل پیامی روشن است مبنی بر این که زیرساخت‌های ترانزیتی کشور با همراهی کلان راهبردها، اگر به درستی تجهیز و هماهنگ شوند، می‌توانند دروازه‌های جدیدی به روی اقتصاد ملی بگشایند.تهران، مقصد جدید ترانزیت چین به غربامیر همایون جهانی، مدیرعامل بندر خشک ریلی تهران (آپرین)، این اتفاق را نقطه عطفی در صنعت لجستیک ایران توصیف می‌کند. او می‌گوید: «با ورود نخستین محموله از چین، عملیات ترانزیت ریلی به ‌صورت رسمی در آپرین آغاز شد و این اتفاق می‌تواند نقش تهران را در شبکه حمل‌ونقل منطقه‌ای و جهانی به‌شدت ارتقا دهد.»بندر خشک آپرین که در جنوب غرب پایتخت قرار دارد، به عنوان بزرگ‌ترین بندر ریلی ایران، ظرفیت آن را دارد که تهران را به شاه‌راه ترانزیتی شرق به غرب بدل کند. این بندر در دو فاز طراحی شده؛ فاز نخست آن با وسعت ۲۲ هکتار تکمیل شده و شامل انبارهای خشک، سردخانه، زیرساخت‌های کانتینری و سه خط ریلی فعال است.ظرفیت‌سازی برای آینده‌ای بزرگ‌ترفاز دوم این پروژه با هدف افزایش ظرفیت ترانزیتی و خدمات گمرکی طراحی شده و نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری دارد. در صورت تحقق این سرمایه‌گذاری، آپرین به قطب بلامنازع ترانزیت در مرکز ایران تبدیل خواهد شد.

جهانی معتقد است بنادر خشک مانند آپرین، راه‌حل اساسی برای مدیریت بار و جلوگیری از ازدحام در بنادر جنوبی کشورند. به گفته او، حادثه اخیر در بندرعباس زنگ خطری جدی بود: «نباید اجازه داد کالاها در بنادر اصلی کشور دپو شوند. راه‌حل در توسعه و فعال‌سازی بنادر خشک است.»گلوگاه‌های گمرکی؛ مانع یا فرصت؟یکی از موانع کلیدی در مسیر توسعه ترانزیت، تشریفات پیچیده گمرکی است. جهانی می‌گویدکه برای تسهیل ترانزیت، باید با گمرک به توافق برسیم تا تشریفات اداری در بندرعباس به حداقل برسد و کانتینرها مستقیماً و سریع‌تر به بنادر خشک منتقل شوند.او خواستار حرکت به‌سوی گمرکات نسل چهارم و پنجم است؛ گمرکاتی دیجیتال، هوشمند و سریع. تحقق این هدف البته به همکاری نزدیک تجار، شرکت‌های حمل‌ونقل و نهادهای دولتی نیاز دارد.قطار کمربند و راه؛ سوار شویم یا عقب بمانیم؟ورود نخستین محموله از چین شاید تنها یک شروع باشد، اما پیامی مهم برای سیاست‌گذاران دارد: اگر ایران بخواهد در بازی بزرگ ترانزیت جهانی سهمی داشته باشد، باید جدی‌تر از گذشته زیرساخت‌های حمل‌ونقل خود را توسعه دهد و در کنار آن راهکارهای نرم‌افزاری از جمله روان‌سازی عبور و مرور از مرزها را در پیش بگیرد.بر اساس توافقات اخیر با چین، در صورت هماهنگی و سرمایه‌گذاری مؤثر، مسیر ریلی چین–ایران می‌تواند سالانه میلیون‌ها تن کالا را جابه‌جا کند؛ اتفاقی که نه تنها درآمد ارزی کشور را افزایش می‌دهد، بلکه وابستگی به صادرات سنتی را کاهش خواهد داد.سخن آخرجهانی در پایان با نگاهی امیدوارانه می‌گوید: «آپرین فقط یک بندر خشک نیست؛ آینده حمل‌ونقل پایتخت است. اگر خوب عمل کنیم، این بندر می‌تواند تهران را به قلب اقتصادی آسیای غربی تبدیل کند».
با رسیدن نخستین قطار از چین، سوت حرکت مسیر جدیدی در اقتصاد ایران به صدا درآمده؛ مسیری که در صورت مدیریت صحیح، می‌تواند ایران را به یکی از مهم‌ترین بازیگران کریدورهای بین‌المللی تبدیل کند.
منبع: تسنیم

مطالب مرتبط

فرکانس | سرو مخفیانه الکل در قلب پایتخت | فیلم
فیلم

فرکانس | سرو مخفیانه الکل در قلب پایتخت | فیلم

۱۸ خرداد ۱۴۰۴
47 سال بالندگی با شعار «ما می توانیم»
سیاست

47 سال بالندگی با شعار «ما می توانیم»

۱۸ خرداد ۱۴۰۴
فرکانس | بدپوششی زنگ خطر برای زنان در خیابان ها | فیلم
فیلم

فرکانس | بدپوششی زنگ خطر برای زنان در خیابان ها | فیلم

۱۸ خرداد ۱۴۰۴
توهم ایجاد جنگ داخلی در غزه
بین‌الملل

توهم ایجاد جنگ داخلی در غزه

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
تلگرام
اینستاگرام
سروش پلاس
بله
ایتا
آپارات
یوتیوب

کلیه حقوق برای خبر۲۴ محفوظ است

افزودن لیست پخش جدید

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • صفحه اصلی

© 2025 جی نیوز - تمامی حقوق برای سایت راست چین و علی عاشوری محفوظ می باشد.