به گزارش خبر۲۴، در پی تشدید عملیات روانی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران، الیاس گندمی، کارشناس رسانه در گفتوگو با خبر۲۴، به تبیین ابعاد این سناریو پرداخت. وی با اشاره به شکستهای میدانی و امنیتی اخیر رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که این رژیم، رسانهها و شبکههای اجتماعی را به خط مقدم نبرد تبدیل کرده است.
وی در پاسخ به پرسش نخست درباره چرایی تمرکز صهیونیستها بر جنگ روانی، گفت: رسانهها همواره ابزار دست دستگاههای اطلاعاتی و نظامی رژیم جنایتکار صهیونیستی بودهاند تا با پمپاژ دروغ، تخریب روانی دشمن و ساختن تصویری جعلی از قدرت خود، ابتکار عمل را در میدان نبرد از حریف بربایند. جنگ روانی اخیر، بخشی از پازل طراحیشدهای است که هدف آن نهفقط زمینگیر کردن ما در میدان نظامی، بلکه گمراهسازی افکار عمومی است.
گندمی در ادامه با اشاره به نقش ویژه شبکههای اجتماعی در این پروژه توضیح داد: امروز بیش از همیشه، شبکههای اجتماعی نقش تعیینکنندهای دارند؛ چرا که مخاطب اصلی آنها، جوانانی هستند که به دنبال اثرگذاری بر سرنوشت کشور خودند. به همین دلیل، دوز روانی این رسانهها بیشتر است و باید هوشیار بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ابعاد این جنگ ترکیبی پرداخت و تشریح کرد: در عصر حاضر که بهدرستی آن را عصر ارتباطات مینامند، پیروزی فقط در میدان نظامی رقم نمیخورد. صهیونیستها با حمله به قلب رسانه ملی و استفاده از شبکههای جعلی و پراکندهسازی اطلاعات، میکوشند در جبهه ادراکات، پیروزی را از آنِ خود کنند. رسانهها امروز به سلاحی استراتژیک تبدیل شدهاند.
این کارشناس در پاسخ به پرسشی درباره پیامدهای چنین جنگی برای تابآوری ملی اظهار داشت: تحریف واقعیتها، تضعیف باورهای دینی و ملی و القای ناامیدی، مهمترین اهداف این جنگ شناختی است. دشمن در تلاش است جامعه را از درون بشکند؛ با القای دوقطبی و تردید در ارزشها، انسجام اجتماعی را هدف گرفته و میخواهد اراده مقاومت را از بین ببرد.
وی در پایان با تأکید بر ضرورت هوشیاری و آموزش رسانهای، راهکارهایی برای مقابله با این پروژه دشمن ارائه کرد و گفت: نخست باید برای هر رسانه و شبکه اجتماعی، مرجعیت رسانهای تعریف شود تا اعتماد عمومی حفظ گردد. سپس باید سواد رسانهای مخاطبان را بهگونهای ارتقا داد که از حالت منفعل به مخاطب فعال و هوشمند برسند. هر اقدام حتی نظامی، باید پیوست رسانهای داشته باشد تا اثر آن در جامعه، مؤثر و پایدار شود.
انتهای پیام/