به گزارش خبر۲۴، درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت با بیان اینکه شهر تهران با جمعیت رسمی حدود ۱۰ میلیون نفر و جمعیت سیار روزانه تا ۱۳ میلیون نفر، نیازمند ناوگان حملونقل عمومی قدرتمند و متناسب با این جمعیت است تا بتواند جابهجاییهای درونشهری را به شکل شایستهای انجام دهد، گفت: در مورد وضعیت ناوگان در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری باید بگویم که در ابتدای این دوره، تنها حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر تهران فعال بود که این تعداد، پایینترین میزان در سالهای گذشته به شمار میآمد. اما امروز این تعداد به حدود ۳۴۰۰ دستگاه اتوبوس رسیده است.
وی بیان کرد: از این تعداد، بخشی از اتوبوسها نوسازی شدهاند و بخشی نیز از محل قراردادهای داخلی با شرکتهای خودروساز داخلی تأمین شدند و بخشی نیز از محل قراردادهای خارجی است که مربوط به اتوبوسهای برقی هستند و در حال خدمترسانی در سطح شهر تهران هستند.
قیومی گفت: بر اساس برنامه تحول، توسعه و پیشرفت شهر تهران، هدفگذاری ما تا پایان سال ۱۴۰۴، دستیابی به ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر است. این یعنی اضافه شدن حدود ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس نسبت به ابتدای دوره که گام بسیار بزرگی در توسعه حملونقل عمومی به شمار میرود.
رشد ۳ برابری ناوگان اتوبوسرانی تهران در این دوره مدیریت شهری
قیومی با تأکید بر اینکه مسیری که شهرداری تهران با حمایت شورای اسلامی شهر در دوره ششم در پیش گرفته، مسیر ویژهای است و نگاه متفاوتی به حملونقل عمومی و بهویژه اتوبوسرانی دارد، اضافه کرد: آنچه تا امروز محقق شده، نشاندهنده رشد حدود ۵۰ درصدی نسبت به برنامه است. البته اگر بخواهیم با آغاز دوره مقایسه کنیم، میتوان گفت ناوگان اتوبوسرانی تهران رشدی سه برابری را تجربه کرده است. بخشی از این رشد از طریق نوسازی، و بخشی دیگر از طریق بازسازی اتوبوسهای موجود، به ویژه در سامانههای تندرو (BRT) است که بار اصلی جابهجایی را بر عهده دارند، محقق شده است.
وی با اشاره به نقش خطوط تندرو و خطوط فرعی (فیدر) گفت: امروز در شهر تهران، بخشی از ناوگان خطوط فیدر نیز نوسازی شدهاند که این موضوع به وضوح در سطح شهر قابل مشاهده است و امیدواریم تا پایان سال، بتوانیم برنامه تحول توسعه را به شکل کامل و در قالب حکم پنجم آن محقق کنیم.
ورود ۲۰۱ دستگاه اتوبوس برقی به کشور و پیگیری ترخیص از بندر شهید رجایی
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته در قالب نوسازی ناوگان و عقد قرارداد با خودرو سازان داخلی و خارجی تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ۳۲۰۰ اتوبوس فعال محقق شده و در راستای اجرای سیاست های زیست محیطی شهرداری تهران و انجام برنامههای نوسازی ناوگان و با توجه به روند خرید و بکارگیری خودروهای جدید، اتوبوسهای فرسوده که مدت ها بیشتر از عمر مفید خود شاغل بودهاند به تدریج از چرخه سرویس دهی خارج شدند، همچنین تعدادی از اتوبوسها به دلیل حجم زمان طولانی تعمیرات امکان بهر برداری را نداشته که این امر موجب کاهش آمار ناوگان فعال این شرکت شده است.
قیومی با تأکید بر اینکه با توجه به نیاز مبرم شبکه حمل و نقل عمومی به نوسازی و همچنین به منظور تجهیز خطوط بهره برداری، خوشبختانه با حمایت شورای شهر تهران و شهرداری تهران برنامه ریزی های گسترده ای پیرامون این مهم به انجام رسیده و نوسازی به عنوان یکی از طرح های اولویت دار در حوزه حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران لحاظ شد، گفت: این حمایت ها بطوری بوده است که در این مرحله از اجرای طرح نوسازی از مجموع تعداد ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین دیزلی خریداری شده از شرکت های خودروساز داخلی، طی ماه های گذشته تعداد ۸۲۰ دستگاه اتوبوس در چارچوب قراردادهای منعقده تحویل ناوگان شده که متعاقباً در خطوط بهره برداری مربوطه بکارگیری شدهاند.
به گفته مدیرعامل اتوبوسرانی تهران، در این راستا پروسه تحویل گیری مابقی اتوبوسهای خریداری شده در آینده نزدیک نیز در دست پیگیری و اقدام است تا با پیشبرد هرچه سریعتر این طرح ها امکان پوشش هرچه مطلوبتر تقاضاهای سفرهای درون شهری بیش از پیش فراهم شود.
وی در مورد آخرین وضعیت ورود اتوبوسهای برقی به پایتخت با تأکید بر اینکه شهرداری تهران نسبت به انعقاد قرارداد تأمین و خرید اتوبوس برقی به تعداد۲۵۰۰ دستگاه با شرکت «هایگر» اقدام کرده است، اظهار کرد: در مرحله اول تعداد ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده و در حال حاضر در ۱۱ خط اتوبوسرانی در حال سرویس رسانی به شهروندان است.
قیومی گفت: در مرحله دوم تاکنون تعداد ۲۰۱ دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده است که مراحل ترخیص اتوبوسها از بندر شهید رجایی در دستور کار قرار داشته و تاکنون تعداد ۱۲۲ دستگاه اتوبوس وارد شهر تهران شده و هم اکنون انجام بازرسی کلی اتوبوسهای برقی قبل از تحویل به شرکت واحد توسط شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش، در دستور کار است.
ورود اتوبوسهای برقی و تست موفق تراموا در تهران
قیومی با اشاره به اهداف فراتر از جابهجایی صرف در استفاده از اتوبوسهای برقی در تهران، گفت: این اتوبوسها نه فقط برای حملونقل عمومی هستند، بلکه قرار است فضای آرام، آسوده و حتی کاربردهای اطلاعرسانی و آموزشی برای شهروندان فراهم کنند. هدف این است که اتوبوسها به محیطی برای ارتقای فرهنگ شهری و آگاهی عمومی تبدیل شوند.
قیومی در مورد سرانجام ورود تراموا به تهران با بیان اینکه نمونهای از ترامواها نیز در مدت کوتاهی به تهران وارد و در خط یک سامانه یک مورد تست قرار گرفت، افزود: در این فرآیند، شهردار تهران نیز به صورت حضوری از تستها بازدید کردند. زیرساختهای لازم در کوتاهترین زمان ممکن فراهم شد تا تست ترامواها با خطکشیهای خاص و مسیرهای ویژه انجام شود که خوشبختانه تمامی آزمایشها با موفقیت انجام شد و چکلیست مربوطه نیز تکمیل شد.
تهران به زودی از تراموا بهرهمند میشود
قیومی ادامه داد: پس از پایان مراحل تست، قرارداد مربوط به راهاندازی تراموا در تهران بسته خواهد شد. شهردار تهران وعده دادهاند که با طی مراحل قانونی و اجرایی، تهران به زودی از این سامانه نوین حملونقل بهرهمند خواهد شد. ظرفیت جابهجایی ترامواها بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر در هر سفر است که میتواند به ویژه در ساعات اوج تردد، نقش موثری در کاهش بار ترافیکی داشته باشد و سطح خدمترسانی را افزایش دهد.