به گزارش خبر۲۴، در شرایطی که آمریکا از طریق کنترل مسیرهای استراتژیک دریایی مانند تنگه مالاکا، هرمز و سوئز، تلاش دارد چین را در محاصره ژئوپلیتیکی نگه دارد، ایران با احیای نقشه جاده ابریشم در قالب کریدور ریلی جدید از شیآن چین تا بندر خشک آپرین، در حال تغییر قواعد بازی است. این پروژه، صرفاً یک مسیر حملونقلی نیست؛ بلکه ابزاری راهبردی برای شکلدهی به نظمی جدید در تجارت جهانی با محوریت شرق است.
در دل تشدید فشارهای اقتصادی آمریکا، تحریمها، و تحولات امنیتی غرب آسیا، این خط ریلی فرصتی برای رهایی تهران و پکن از فشارهای مسیرهای پرخطر دریایی فراهم کرده است.
ایران که از سال ۲۰۱۹ رسماً به ابتکار «کمربند-جاده» چین پیوست، حالا در حال تبدیلشدن از یک کشور مسیر به یک گره کلیدی در معماری تجاری آسیا تا اروپاست. به گفته تحلیلگران، این مسیر میتواند جایگزینی باثبات برای مسیرهایی باشد که هر لحظه ممکن است به میدان جنگ تبدیل شوند.
افتتاح کنسولگری چین در بندرعباس، همگرایی کشورهای منطقه در نشست حملونقل اخیر، و برنامههای چین برای زیرساختسازی در جنوب ایران، همگی نشانههاییاند از یک جهتگیری عمیق و بلندمدت.
اما کارشناسان هشدار میدهند که برخی موانع در بدنههای بوروکراتیک داخلی، بهویژه در سازمان بنادر، مانع از رسیدن این همکاری به سطح برد-برد شده است. فرصتهایی چون قطب بانکرینگ قشم یا توسعه بندر شهید رجایی سالهاست به خاطر غفلت و غربگرایی از دست رفتهاند.
اکنون با چرخش سیاست خارجی ایران بهسوی شرق و فعالسازی دیپلماسی اقتصادی منطقهمحور، امکان بازیابی این فرصتها و تثبیت نقش ایران بهعنوان «شاهکلید اتصال شرق و غرب» بیش از هر زمان دیگری فراهم شده است.