به گزارش خبر۲۴،وانگ وِنتائو، وزیر بازرگانی چین روز سهشنبه با گیوم فُری، مدیرعامل شرکت هوافضای فرانسوی «ایرباس» دیدار و گقتگو کرد.
وانگ وِنتائو در این دیدار اظهار داشت: طی سالهای اخیر، مقیاس بازار چین بهطور پیوسته در حال گسترش است و این کشور اکنون دومین بازار بزرگ مصرف و واردات در جهان بهشمار میرود. او افزود که چین به پیشبرد مسیر «نوسازی به سبک چینی» و توسعه «نیروهای مولد جدید» ادامه خواهد داد و فضای گستردهتری برای رشد شرکتهای خارجی از جمله ایرباس فراهم خواهد آورد.
وانگ ابراز امیدواری کرد که ایرباس با استفاده از فرصت راهاندازی دومین خط مونتاژ نهایی هواپیمای A320 در تیانجین، همکاری خود با چین را بیشازپیش تقویت کند و محصولات و خدمات هوایی باکیفیتتری برای چین و جهان ارائه دهد.
شو گانگ، مدیرعامل شرکت ایرباس در چین در مصاحبهای با خبرگزاری شینهوا در ماه ژوئن سال جاری گفته بود که خط مونتاژ ایرباس در تیانجین که از سال ۲۰۰۸ آغاز به کار کرده، به یکی از نمونههای موفق همکاری فناوری پیشرفته میان چین و اروپا تبدیل شده است.
وی همچنین فاش کرد که ساخت دومین خط مونتاژ A320 در تیانجین بهطور منظم پیش میرود و انتظار میرود اوایل سال آینده به بهرهبرداری برسد. با رسیدن این خط به مرحله تولید پایدار، ظرفیت تولید ایرباس در چین برای هواپیماهای سری A320 دو برابر خواهد شد.
بر اساس آمار تا پایان آوریل ۲۰۲۵، بیش از ۲۲۰۰ فروند هواپیمای ایرباس در ناوگان فعال چین فعالیت دارند که حدود ۵۵٪ از کل بازار حمل و نقل هوایی این کشور را تشکیل میدهد؛ که از این میان، حدود یکسوم از طریق خط مونتاژ تیانجین تولید شدهاند.
شو گانگ همچنین تصریح کرد که خط مونتاژ تیانجین از نظر کیفیت تحویل، زمانبندی دقیق و رقابتپذیری هزینه، عملکردی بسیار برجسته دارد و تاکنون نزدیک به ۸۰۰ فروند هواپیما به خطوط هوایی جهان تحویل داده است؛ بهطوری که یکچهارم هواپیماهای تولیدی سال ۲۰۲۴ این خط تولید، به شرکتهای هواپیمایی خارج از چین تحویل شدهاند.
وانگ وِنتائو در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد جهانی با روند فزایندهای از تکهتکه شدن، یکجانبهگرایی و حمایتگرایی روبهرو است تأکید کرد که چین به ایفای نقش فعال «میزگرد شرکتهای سرمایهگذاری خارجی» ادامه خواهد داد و برای حل مشکلات و دغدغههای ایرباس در چین تلاش خواهد کرد تا از ثبات زنجیرههای جهانی تولید و تأمین دفاع کند.
به نقل از وزارت بازرگانی چین، گیوم فُری، مدیر عامل فرانسوی ایرباس در این دیدار بیان داشت که ایرباس به اقتصاد چین و توسعه صنعت هوانوردی این کشور اطمینان کامل دارد و راهاندازی دومین خط مونتاژ A320 در تیانجین فرصت مناسبی برای تقویت همکاریهای دوجانبه فراهم کرده است.
وی تأکید کرد که ایرباس مایل است حضور خود در بازار چین را عمیقتر کند و به گسترش همکاریهای اقتصادی و تجاری میان چین، فرانسه و اروپا یاری رساند.
این اظهارات درحالی بیان میشود که چین به شدت درحال تقویت توانمندی شرکتهای داخلی خود برای خودکفایی در صنعت حمل و نقل هوایی این کشور است.
شرکت دولتی هواپیماسازی کوماک چین که هماکنون توسط برخی از بزرگترین خطوط هوایی این کشور استفاده میشود، در حال توسعه هواپیمای سی۹۲۹ است که اولین جت پهنپیکر این شرکت و احتمالا رقیب A320 و A330 تولید شده توسط ایرباس خواهد بود.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟