گزارش اختصاصی خبر ۲۴؛ این سیاست، با اختصاص یارانه غیرنقدی برای کالاهای اساسی، فرصت مدیریت هدفمند منابع دولتی را فراهم میکند و میتواند هزینههای معیشتی را کاهش دهد.
اولویتهای خرید و رفتار مصرفکننده
نظرسنجی مرکز پژوهشهای مجلس نشان داد که روغن، قند، تخممرغ و لبنیات در صدر کالاهای خریداری شده توسط مردم با کالابرگ قرار دارند و گوشت تنها توسط ۳۶ درصد از مشمولان خریداری شد. نیمی از مشمولان نیز از کالابرگ برای خرید کالاهای خارج از سبد پیشنهادی، به ویژه مواد شوینده و لوازم بهداشتی، استفاده کردند.
نوبتهای استفاده و اثر دهکهای درآمدی
در دو نوبت اول (اسفند و فروردین) تفاوت معناداری میان دهکهای مختلف مشاهده نشد، اما در مردادماه، دهکهای بالاتر درآمدی کمتر از کالابرگ استفاده کردند. این نشان میدهد بهرهگیری از سیاستهای حمایتی، بسته به سطح درآمد و آگاهی افراد، متفاوت است.
فروشگاههای منتخب و الگوی سنی
۵۲ درصد مردم به فروشگاههای زنجیرهای و ۳۹ درصد به مغازههای محلی مراجعه کردند. جوانان نسبت به میانسالان و سالمندان، بیشتر از فروشگاههای زنجیرهای خرید کردند و خرید اقلام حیاتی مانند گوشت و لبنیات در این فروشگاهها بیشتر انجام شد.
کفایت سهمیه و رضایت خانوارها
تنها ۸.۷ درصد از مردم کالابرگ را برای تأمین نیاز غذایی یک ماه خانواده کافی دانستند. یک سوم پاسخدهندگان اظهار کردند سهمیه به هیچ وجه کافی نبوده است، به ویژه آنهایی که سهمیه ۳۵۰ هزار تومانی دریافت کردهاند.
دسترسی به اطلاعات و شفافیت
۳۲ درصد مردم اخبار کالابرگ را از صداوسیما دریافت میکنند، ۲۰ درصد از شبکههای اجتماعی و تنها ۶ درصد از طریق اپلیکیشن شما. تحصیلات بالاتر، استفاده از شبکههای اجتماعی را برای پیگیری اطلاعات افزایش میدهد.
سوءاستفاده و مبادله نقدی
۸۴ درصد مردم موردی از فروش کالابرگ به صورت نقدی مشاهده نکردهاند، اما ۶ درصد شاهد این اقدام بودهاند.
جمعبندی
طرح کالابرگ، گامی مهم در مسیر حمایت هدفمند و ارتقای عدالت اقتصادی است، اما تجربه عملی نشان میدهد برای تحقق اثرگذاری واقعی، نیاز به بهبود کفایت سهمیهها، اطلاعرسانی شفاف، و طراحی انعطافپذیر در نحوه استفاده و توزیع وجود دارد. این سیاست، در صورت اصلاح این چالشها، میتواند به ابزار قدرتمندی در کاهش فشار اقتصادی و مدیریت هوشمند یارانهها تبدیل شود.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟