به گزارش خبر۲۴،خبرگزاری دولتی بلاروس (بلتا) اعلام کرد که مسیر ریلی جدید این کشور به ایران بهزودی فعال میشود؛ مسیری که امکان حملونقل بینالمللی کانتینری کالا در چارچوب کریدور شمال–جنوب را فراهم کرده و زمان ترانزیت را به حدود دو هفته کاهش میدهد. این خبر همزمان با افزایش تلاش کشورهای منطقه برای تنوعبخشی به مسیرهای تجاری و کاهش وابستگی به مسیرهای سنتی منتشر شده است.بر اساس گزارش بلتا و به نقل از ناتالیا کانانوویچ، معاون مدیرعامل شرکت دولتی «بلت اموژ سرویس» یا Beltamozhservice، این مسیر ریلی جدید در امتداد کریدور «بلاروس–روسیه–قزاقستان–ترکمنستان–ایران» تعریف شده و قرار است به عنوان یک سرویس منظم حملونقل کانتینری بینالمللی فعالیت کند. به گفته او، راهاندازی این مسیر میتواند نقش مهمی در تنوعبخشی به صادرات بلاروس، تقویت جایگاه تأمینکنندگان داخلی در بازارهای بینالمللی و گسترش دامنه جغرافیایی تجارت این کشور ایفا کند.کانانوویچ با اشاره به افزایش تقاضا برای کریدورهای ترانزیتی مطمئن در منطقه تأکید کرده است که این راهکار لجستیکی جدید، با کاهش قابلتوجه زمان تحویل کالا، به یکی از سریعترین و راحتترین گزینههای حملونقل برای اتصال بلاروس به بازارهای آسیای غربی، بهویژه ایران، تبدیل خواهد شد. به گفته وی، بهبود کارایی تجارت و اطمینانپذیری زنجیره تأمین از مهمترین مزایای این مسیر ریلی است.
-
اندازه متن
+
اهمیت این خبر زمانی دوچندان میشود که همزمان مقامات ایرانی نیز از آمادگی تهران برای گسترش همکاریهای ترانزیتی با بلاروس خبر دادهاند. فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی ایران، در دیدار اخیر با همتای بلاروسی خود اعلام کرده است که ایران آماده توسعه حملونقل بار و ترانزیت با مینسک در چارچوب کریدور بینالمللی شمال–جنوب است؛ کریدوری چندوجهی که ایران را از مسیرهای قفقاز، آسیای مرکزی و دریای خزر به روسیه، اروپا و سایر بازارهای اوراسیا متصل میکند.
در همین راستا، مذاکرات اخیر میان مقامات دو کشور منجر به امضای تفاهمهایی در حوزه حملونقل جادهای، ریلی، دریایی و هوایی شده است. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، رؤسای راهآهن ایران و بلاروس یادداشت تفاهمی برای آغاز حمل بار از شاخه شرقی کریدور شمال–جنوب، از مسیر اینچهبرون و سرخس، امضا کردهاند؛ مسیری که ظرفیت ایجاد جریان منظم محمولههای صادراتی بلاروس به ایران را دارد.کارشناسان معتقدند فعالسازی مسیر ریلی بلاروس به ایران، در کنار این تفاهمها، میتواند سهم ایران از ترانزیت اوراسیا را افزایش داده و جایگاه کشور را به عنوان حلقهای کلیدی در زنجیره لجستیک منطقه تثبیت کند. در شرایطی که زمان، هزینه و امنیت سه عامل تعیینکننده در انتخاب مسیرهای ترانزیتی هستند، اتصال ریلی منظم و قابل پیشبینی میان بلاروس و ایران میتواند مزیتی رقابتی برای کریدور شمال–جنوب ایجاد کند؛ مزیتی که در صورت تداوم و تثبیت، به نفع هر دو کشور و تجارت منطقهای خواهد بود.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟