به گزارش خبر۲۴،عبدالحمید علیزاده، مدیرکل بورس و اعزام سازمان امور دانشجویان، درخصوص فرصتهای بورس تحصیلی دولتهای خارجی برای دانشجویان ایرانی گفت: یکی از اولویتهای ادارهکل بورس و اعزام دانشجویان برنامهریزی دقیق و مناسب جهت استفاده از بورسهای دولتی کشورهای مختلف و زمینهسازی بهرهمندی دانشجویان و شهروندان ایرانی از این فرصتها بوده است. این بورسها فرصتی است که طی آن متقاضیان میتوانند از اعتبارات و مزایای بینالمللی بهرهمند و به شبکه دانایی و فناوری جهانی متصل شوند.
معرفی بیش از ۱۰ بورس از کشورهای مختلف به دانشجویان ایرانی
علیزاده افزود: سالانه فراخوان بیش از ۱۰ بورس از کشورهای مختلف شامل مجارستان، چین، ژاپن، مالزی، عراق، برزیل، صربستان، برونئی، بنگلادش و روسیه و غیره به متقاضیان اعلام میشود.
وی خاطرنشان کرد: این بورسها با همکاری تنگاتنگ وزارت امور خارجه و طی اطلاعرسانی عمومی به دانشجویان ایرانی ارائه میشود و فرصتی عادلانه برای علاقهمندان به تحصیل در خارج از کشور فراهم میآورد.
وی ادامه داد: علیرغم اعمال تحریمهای ظالمانه عمومی و علمی از سوی برخی کشورها، تعداد کشورهایی که در قالب تفاهم با دستگاه دیپلماسی کشور، بورسهای دولتی خود را به دانشجویان ایرانی پیشنهاد میدهند، در سالهای اخیر افزایش یافته و آمار دانشجویانی که موفق به دریافت این بورسها شدهاند، نشاندهنده رشد این فرصتها است.
رشد چشمگیر بورسهای تحصیلی خارجی برای دانشجویان ایرانی
علیزاده به زمینههای توسعه این بورسها اشاره کرد و گفت: اعطا بورس دولتهای خارجی بهصورت رسمی از سال ۱۳۹۵ با اعلام بورس یک کشور آغاز شده و اکنون با افزایش تعداد کشورها به بیش از ۱۰ مورد و بورسهای ارائهشده به ۳۵۰ ظرفیت، در جهت ارتقاء تجربیات بینالمللی و سطح علمی و آموزشی دانشجویان تداوم دارد.
علیزاده، با بیان اینکه ظرفیتهای عملیاتی شده بورسهای دولتی افزایش یافته و به ۳۵۰ ظرفیت در سال اخیر رسیده است؛ تصریح کرد: در ابتدای فعالیتها یعنی در سال ۱۳۹۵، تعداد این ظرفیت ۵۶ بورس بود اما پس از گذشت ده سال اکنون با تغییر قابل توجهای مواجه هستیم بهطوری که این ظرفیت به ۳۵۰ بورس رسیده است.
مجارستان و چین کشورهای پیشرو در ارائه بورسهای تحصیلی به دانشجویان ایرانی
وی تأکید کرد: بورس دولت مجارستان، که از سال ۱۳۹۵ بهصورت مستمر و در قالب همکاری چندجانبه وزارت امور خارجه و وزارتین علوم و بهداشت برقرار است، به ظرفیتی مناسب برای دانشجویان تبدیل شده و تعداد دانشجویانی که هر ساله توانستهاند از این بورس استفاده کنند هرساله افزایش یافته است.
علیزاده در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر، مجارستان و چین بهعنوان کشورهای پیشرو در ارائه بورسهای تحصیلی به دانشجویان ایرانی شناخته میشوند.
مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان به بحث «بورس متقابل» نیز اشاره کرد و افزود: ما با توسعه وبه روزرسانی تفاهمنامههای موجود و برقراری تفاهمنامههای جدید، بهدنبال افزایش تعاملات آموزشی با کشورهای اعطاکننده بورس هستیم بهعنوان مثال، کشور عراق و مجارستان از بورسهای متقابل جمهوری اسلامی ایران بهرهمند هستند.
علیزاده در ادامه اظهار داشت: اهداف کلان ما شامل ارتقاء سطح تعاملات علمی بین المللی و پژوهشی کشور از طریق اتصال به شبکه دانایی جهان است. این همکاریها به دانشجویان ایرانی این امکان را میدهد که با نوآوریها و فناوریهای جدید آشنا شوند و تجربههای بینالمللی کسب کنند.
مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان، در ادامه به تشریح فرآیند اطلاعرسانی و ثبتنام بورسهای تحصیلی دولتیهای خارجی برای دانشجویان ایرانی پرداخت و بر اهمیت آگاهی از این روند تأکید کرد.
روند ثبتنام برای بورسها
وی در اینباره تصریح کرد: سازمان امور دانشجویان بهمحض دریافت فراخوان بورس کشورهای مختلف از جانب وزارت امورخارجه یا سایر مراجع رسمی، اطلاعرسانی عمومی در فضای رسانهای و وبسایت سازمان امور دانشجویان انجام میدهد تا دانشجویان بهراحتی به اطلاعات لازم دسترسی یابند.
علیزاده اظهار کرد: فرآیند ثبتنام برای بورسها متناسب با شرایط اعلامشده در فراخوانها انجام میشود. متقاضیان باید ابتدا در سامانه اداره کل بورس ثبتنام و در برخی موارد، در سامانههای مربوط به دولتهای ارائهدهنده بورس نیز ثبتنام کنند. پس از بررسی اولیه، لیست واجدین شرایط به وزارت امور خارجه ارسال میشود تا بهصورت رسمی به دولتها اطلاعرسانی شود.
مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان همچنین بر اهمیت بورسهای متقابل تأکید کرد و اظهار داشت: حفظ و توسعه بورسهای متقابل با دولتهای خارجی یکی از راههای کلیدی در اتصال کشور و جامعه آموزش عالی به شبکه دانایی جهان است. ما برای افزایش تنوع در کشورهای ارائهدهنده بورس، رشتهها و سایر اولویتها برنامهریزی کردهایم که تحقق این امر میتواند به تقویت تعاملات علمی بین المللی، فرهنگی و اجتماعی میان دولتها و ملتها کمک کند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟