رسانه تصویری خبر۲۴

تناقض آماری در ناوگان هوایی کشور/ چگونه ۵۹ هواپیما از آمار کم شد؟

تناقض آماری در ناوگان هوایی کشور/ چگونه ۵۹ هواپیما از آمار کم شد؟

درحالی اوایل ماه جاری مقام مسئول سازمان هواپیمایی تعداد ناوگان هوایی مسافری فعال را 209 فروند اعلام کرده بود که به گفته سرپرست سازمان هواپیمایی ناوگان فعال کشور 150 فروند است.

- اندازه متن +

به گزارش خبر۲۴،اعلام آمارهای متفاوت از تعداد هواپیماهای فعال کشور طی کمتر از یک ماه پرسش‌هایی جدی درباره وضعیت واقعی ناوگان هوایی ایران ایجاد کرده است؛ پرسش‌هایی که تاکنون پاسخ روشنی از سوی متولیان امر دریافت نکرده‌اند.

اول آذرماه امسال مجید اخلاقی، معاون سابق استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: تعداد هواپیماهای مسافری فعال کشور به ۲۰۹ فروند رسیده است. رقمی که به گفته وی نسبت به ابتدای فعالیت دولت چهاردهم رشد ۱۸ درصدی داشته و حاصل افزایش تعداد هواپیماها از ۱۷۷ فروند به ۲۰۹ فروند با ورود ۳۲ فروند هواپیمای جدید بوده است.

وی همچنین اعلام کرده بود طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال جاری تعداد هواپیماهای افزوده‌ شده به ناوگان به ۴۰ فروند و تعداد هواپیماهای فعال به حدود ۲۲۰ فروند خواهد رسید.

اما تنها ۲۳ روز بعد سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری آماری کاملاً متفاوت ارائه داد. ابوذر شیرودی ۲۴ آذرماه در جمع رسانه‌ها اعلام کرد در حال حاضر حدود ۱۵۰ فروند هواپیما در ناوگان عملیاتی کشور فعال هستند؛ آماری که فاصله‌ای معنادار با عدد اعلام‌ شده در ابتدای ماه دارد.

حال سئوال اساسی این است که چگونه در فاصله کمتر از یک ماه، تعداد هواپیماهای فعال کشور حدود ۵۹ فروند کاهش یافته است؟ آیا تعریف «هواپیمای فعال» در این دو اظهار نظر متفاوت بوده یا بخش قابل توجهی از ناوگان در این مدت از چرخه عملیاتی خارج شده است؟

ابهام زمانی بیشتر می‌شود که جدیدترین گزارش وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد طی هشت ماه امسال شرکت‌های هواپیمایی داخلی در مجموع ۲۳۶ فروند هواپیمای فعال در ناوگان خود داشته‌اند؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ فروند افزایش یافته است.

در این شرایط این پرسش مطرح است که عدد واقعی هواپیماهای فعال کشور کدام است: ۱۵۰ فروند، ۲۰۹ فروند یا ۲۳۶ فروند؟ سهم هواپیماهای زمین‌گیر، در حال تعمیر یا خارج از سرویس در این آمارها چگونه محاسبه شده است؟

انتظار می‌رود سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی با ارائه یک تعریف شفاف و واحد از “هواپیمای فعال” به این تناقض آماری پاسخ داده و تصویر روشنی از وضعیت ناوگان هوایی کشور در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

ارسال دیدگاه
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *