رسانه تصویری خبر۲۴

کشتیرانی ایران در میان غول‌های دریایی جهان

کشتیرانی ایران در میان غول‌های دریایی جهان

در حالی که ظرفیت حمل‌ونقل کانتینری جهان در نوامبر ۲۰۲۵ از مرز ۳۳ میلیون TEU عبور کرده، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) با وجود تحریم‌ها، جایگاه هفدهم جهانی خود را حفظ کرده است.

- اندازه متن +

به گزارش خبر۲۴،بازار جهانی حمل‌ونقل دریایی در نوامبر ۲۰۲۵ شاهد ثبت رکوردی تازه بود؛ رکوردی که نشان‌دهنده تداوم رشد تجارت کانتینری و افزایش ظرفیت ناوگان اپراتورهای بزرگ بین‌المللی است. بر اساس آمارهای منتشرشده، ظرفیت حمل‌ونقل کانتینری جهان از مرز ۳۳ میلیون TEU عبور کرده که نتیجه تحویل کشتی‌های جدید و توسعه ناوگان شرکت‌های بزرگ کشتیرانی است.در حال حاضر، تعداد کل کشتی‌های کانتینری فعال جهان به ۶ هزار و ۶۴۲ فروند رسیده است. بخش عمده این ظرفیت در اختیار تعداد محدودی از اپراتورهای بزرگ قرار دارد؛ به‌ طوری که ۱۰ شرکت برتر کشتیرانی دنیا بیش از ۲۸.۱ میلیون TEU ظرفیت و حدود ۴ هزار و ۴۰ فروند کشتی را مدیریت می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد نزدیک به ۸۵ درصد ظرفیت تجارت کانتینری جهان در اختیار همین ۱۰ شرکت است؛ موضوعی که از تمرکز بالای بازار و قدرت تعیین‌کننده بازیگران بزرگ حکایت دارد.در صدر این فهرست، شرکت کشتیرانیMSC با عبور از مرز ۷ میلیون TEU ظرفیت، جایگاه خود را به‌ عنوان بزرگ‌ترین اپراتور کانتینری جهان تثبیت کرده است. تحویل هم‌زمان دو فروند کشتی نئو-پاناماکس ۱۶ هزار TEU با نام‌های MSC Salerno و MSC Grace نقش مهمی در این جهش ایفا کرده است. در کنار MSC، شرکت‌هایی مانندHMM کره‌جنوبی نیز با عبور از ظرفیت یک میلیون TEU، سهم خود را در بازار جهانی افزایش داده‌اند.در این میان، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) نیز با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، همچنان در جمع بازیگران مطرح حمل‌ونقل دریایی جهان قرار دارد. این گروه با در اختیار داشتن ۱۴۴ فروند شناور فعال، ظرفیتی معادل ۵ میلیون تن DWT را پوشش می‌دهد که بخشی از آن به حمل کانتینری اختصاص دارد.

بر اساس آمارها، ظرفیت حمل کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۶۰ هزار TEU برآورد می‌شود. افزون بر این، ناوگان کانتینری این مجموعه شامل ۳۲۴ هزار TEU کانتینر ملکی است که در خدمات صادراتی و وارداتی کشور به‌کار گرفته می‌شود. همچنین حدود ۱۶۰۰ دستگاه واگن باری وابسته به این گروه، در شبکه حمل‌ونقل ریلی فعالیت دارند و نقش مکمل حمل‌ونقل دریایی را ایفا می‌کنند.کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در رتبه هفدهم جهانی قرار دارد و به ‌عنوان یکی از ۳۰ شرکت برتر کشتیرانی دنیا شناخته می‌شود. این جایگاه، با توجه به شرایط تحریمی و محدودیت‌های دسترسی به بازارهای مالی و کشتی‌سازی جهانی، از منظر کارشناسان قابل‌توجه ارزیابی می‌شود.به باور تحلیلگران، در صورت افزودن کشتی‌ها و کانتینرهای جدید به ناوگان، نوسازی شناورها و توسعه همکاری با کشتیرانی‌های بزرگ بین‌المللی، ایران می‌تواند سهم بیشتری از بازار جهانی حمل‌ونقل کانتینری به‌دست آورد. در شرایطی که تجارت دریایی جهان در حال رکوردشکنی است، حفظ و تقویت جایگاه ایران در این بازار، نقشی راهبردی در پشتیبانی از تجارت خارجی و اقتصاد ملی ایفا خواهد کرد.
ارسال دیدگاه
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *