-
اندازه متن
+
به گزارش خبر۲۴،بیش از ۲ ماه است که تهران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند و محدودیتهای ترافیکی(زوج و فرد) هم اثری نداشته است.رئیس شورای شهر تهران میگوید: «نمیتوانیم بگویم خودروها بیرون نیایند، وقتی حملونقل عمومی به میزان لازم نیست.»شهرداری تهران نیمی از بودجه خود را به توسعه حملونقل اختصاص داده تا جایی که سه سال پیش هم قرارداد خرید ۷۳۱ دستگاه واگن چینی و ۱۱۳ دستگاه واگن ملی را امضا کرد. همچنان خطوط مترو با کمبود ۱۱۸۱ واگن مواجهاند و تاکنون ۳ رام قطار ملی وارد خطوط شده و قرار است دو رام قطار چینی نیز تا پایان سال وارد شود، عضو شورای تهران محمدآقامیری میگوید که دولت باید سهم خود را در توسعه حملونقل بدهد.
آلودگی هوا فقط در سال گذشته جان ۵۸ هزار ایرانی را گرفت؛ این در حالی است که اگر واگن تأمین شود، بیش از ۶۰ درصد تهرانیها میتوانند با مترو تردد کنند.کارشناس شهری نادر محمدیان معتقد است تأمین واگن به این سادگی نیست و نیاز به منابع مالی قابلتوجهی دارد؛ بهگونهای که انجام این کار در کوتاهمدت امکانپذیر نیست.در مقابل کارشناس ترافیک احسان نظری میگوید در بسیاری از موارد نیازی به پرداخت کامل هزینهها نیست و میتوان از طریق فاینانس (وام) این اقدام را انجام داد و ظرف مدت دو سال تمام کمبود واگنها را جبران کرد و بار آلودگی را از دوش تهران برداشت.
کارشناسان میگویند که دولت باید قانون هوای پاک را بهطور کامل اجرا کند؛ قانونی که در آن توسعه حملونقل عمومی پیشبینی شده است.همچنین دولت با تأمین و تخصیص بودجه لازم میتواند بهانه نهادهای مسئول در زمینه مقابله با آلودگی هوا را از میان بردارد.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟