به گزارش خبر۲۴،علیرضا محمودی دبیر حمل و نقل اکو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی در خصوص جزئیات نشستهای کارشناسی برگزار شده پیش از اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای عضو اکو و وقفهای که پیش از این در برگزاری جلسات پیش آمده بود، گفت: سیزدهمین نشست وزرای سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در تهران برگزار شد. این اجلاس، بر اساس مقرراتی که در سازمان اکو پیشبینی شده، میبایست بهصورت سالیانه برگزار شود. با این حال، پس از گذشت دو سال، اکنون شاهد برگزاری سیزدهمین دوره آن هستیم. این مسئله دربرگیرنده دو نکته است: نخست، آنکه مطابق روال، باید نشستها به شکل سالیانه برگزار میشد که متأسفانه این روند محقق نشد؛ و دوم، آنکه با نگاهی مثبت، نشاندهنده ارادهای مشترک در درون سازمان اکو و دولت جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس آن، بنا داریم روابط میان کشورهای عضو اکو بیش از پیش توسعه یابد.
وی افزود: از این منظر، اجلاس وزرای حملونقل اکو را به فال نیک میگیریم. چنانکه مستحضرید، نشستهای کارشناسی مقدم بر نشستهای رسمی وزرا از اهمیت بسزایی برخوردارند؛ چراکه نتایج و ثمرات آنها در اجلاس نهایی متبلور میشود. پیش از برگزاری نشست کنونی، از طریق دبیرخانه سازمان اکو، بهطور مستمر با کشورهای عضو در ارتباط بودهایم و مباحث و مستندات لازم را تبادل کردهایم. نتیجه این تعاملات، تدوین و تصویب بیانیه تهران در نشست دیروز مقامات ارشد بود.
تجاریسازی کریدورها و دیجیتالیسازی فرآیندهای حمل و نقل؛ دو محور اصلی اجلاس اکو در تهران
محمودی گفت: در نشست سیزدهم، موضوعات کلیدی حوزه حملونقل از جمله تسهیل تردد، تجاریسازی کریدورها، و دیجیتالیسازی فرآیندهای حملونقلی مطرح شد. امیدواریم این اجلاس، فرصتی فراهم آورد تا جمهوری اسلامی ایران و دیگر اعضای اکو بتوانند گامهای مؤثری در راستای تسهیل تجارت بردارند.
تشدید فعالیتهای سازمان اکو با برگزاری 4 نشست در هفتههای اخیر
وی افزود: همانگونه که در ماههای اخیر شاهد بودهایم، فعالیتهای سازمان اکو رشد چشمگیری داشته است. بهعنوان نمونه، چندی پیش در تهران، اجلاس رؤسای گمرکات اکو برگزار شد؛ پیش از آن، اجلاس رؤسای راهآهن اکو در ترکیه برگزار گردید؛ همچنین وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو گردهم آمدند. در هفته آینده نیز همدان میزبان رویدادی در حوزه گردشگری سلامت خواهد بود. علاوه بر این، در جزیره کیش، موضوع گردشگری به بحث گذاشته شده بود. امید است سازمان اکو که از ظرفیت و پتانسیل قابلتوجهی برخوردار است، بتواند نقش خود را در سطح منطقهای و فرامنطقهای ایفا کند.
امکان بهرهبرداری تجاری ایران از کریدور توتیت
دبیر حمل و نقل اکو گفت: تأثیرگذاری فعالیتهای اکو، منحصر به ده کشور عضو نیست، بلکه بر سایر کشورهای منطقه نیز اثرگذار خواهد بود. بهعنوان نمونه، هفته گذشته اجلاسی در تاجیکستان برگزار شد پیرامون کریدور تازهتأسیس توتیت، که از چین آغاز میشود، از طریق تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران عبور میکند و نهایتاً به ترکیه و اروپا میرسد. چنانچه بتوانیم چالشهای موجود در مسیر این کریدور را رفع نماییم، تجاریسازی آن میتواند نقش مؤثری در تقویت تجارت منطقهای ایفا کند.
تنها 8 درصد اقتصاد کشورهای عضو مربوط به سازمان اکو است؛ در آغاز راه هستیم
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کنونی ترانزیت میان کشورهای عضو اکو گفت: وقتی تنها هشت درصد از اقتصاد این کشورها مربوط به تعاملات حوزه اکو میشود، این نشانگر آن است که هنوز اقدامات لازم برای بهرهبرداری مطلوب از ظرفیتها صورت نگرفته است. آنچه اکنون در حال شکلگیری است، در حقیقت آغاز راهی نوین برای شکوفایی اقتصادی منطقه از مسیر تعاملات سازمان اکو است.
فرصت ممتاز عضویت اقتصادهای در حال توسعه در سازمان اکو
محمودی در پاسخ به سوالی در خصوص پروژههای مشترک توسعه کریدورهای حملونقل با محوریت ایران،گفت: دولت چهاردهم و وزرای کابینه، بارها در مصاحبههای رسمی تأکید کردهاند که مباحث مرتبط با کریدورها و حملونقل در سطوح زمینی، دریایی و هوایی، از اولویتهای اساسی دولت به شمار میروند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه دبیرخانه دائمی سازمان اکو در تهران مستقر است، این موقعیت میتواند بستری مناسب برای ایفای نقش راهبردی کشورمان در هماهنگی و همافزایی میان اعضا فراهم آورد؛ همانند نخ تسبیحی که اجزای مختلف را به هم پیوند میدهد.
وی در پایان گفت: ما افتخار میکنیم که عضو سازمانهای بینالمللی متعددی نظیر شانگهای، بریکس و دیگر نهادهای منطقهای و جهانی هستیم، اما در این میان، لازم است نقش و جایگاه سازمان اکو را که تنها سازمان بینالمللی دارای دبیرخانه در کشورمان است، بیش از پیش جدی بگیریم. کشورهای عضو اکو همچون قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ترکیه، آذربایجان و دیگر کشورها، همگی دارای اقتصادهایی در حال توسعهاند. با درک موقعیت راهبردی و ژئوپولیتیکی ایران، چنانچه فرصتهای پیشرو را مغتنم بشماریم، میتوانیم بهرهبرداری بهینهای از ظرفیت داخلی کشور و موقعیت ممتاز دبیرخانه اکو در تهران داشته باشیم.