به گزارش خبر۲۴،بازتعریف نقش ایران در نقشه ترانزیت جهانی با محوریت کریدور شرق دریای خزر (KTI)، معادلات تجاری منطقه را به نفع تهران تغییر داده است.سفر اخیر مسعود پزشکیان به قزاقستان و توافقات صورتگرفته با جومارت توکایف، فصل نوینی از همکاریهای لجستیکی را گشوده که در آن، مرز اینچهبرون نهتنها یک گذرگاه مرزی، بلکه بهعنوان “گرانیگاه اتصال آسیای مرکزی به آبهای گرم” شناخته میشود.کاهش ۵۰ درصدی زمان و هزینه حملونقل در این مسیر نسبت به رقبای سنتی، اینچهبرون را به امنترین و اقتصادیترین گزینه برای کشورهای محصور در خشکی جهت دسترسی به بازارهای هند و خلیجفارس بدل کرده است.
-
اندازه متن
+
اهمیت ژئواستراتژیک اینچهبرون در پازل تجارت جهانی، فراتر از مبادلات دوجانبه است.ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه در دیدار با اخیر با رئیسجمهور کشورمان با اشاره به رشد ۱۳ درصدی تجارت با ایران، بر توسعه زیرساختهای کریدوری تأکید داشته و کارشناسان معتقدند که عبور قطارهای کانتینری از مبدأ روسیه و چین به مقاصد عربستان و هند از مسیر اینچهبرون، نشاندهنده اعتماد قدرتهای نوظهور اقتصادی به امنیت و سرعت این دالان ترانزیتی است.
رویکرد نوین وزارت امور خارجه در تعریف “پیوست خارجی” برای مناطق آزاد، مأموریت ویژهای را برای اینچهبرون ترسیم کرده است.حسین قنبری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگاران، با تعیین سه کشور اولویتدار برای جذب سرمایه و ۱۰ بازار هدف صادراتی، مسیر حرکت این منطقه را شفافسازی کرده است.همزمان، جذب ۹ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری و هدفگذاری برای ایجاد ۵۰ هزار شغل در اینچهبرون، نشاندهنده گذار گلستان از اقتصاد کشاورزی محور به اقتصاد ترانزیت محور است.
کارشناسان معتقدند تبدیلشدن اینچهبرون به کانون تبادلات چین و اوراسیا یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت ژئوپلیتیک برای رونق اقتصادی منطقه است؛ حسن ملکحسینی مدیرعامل منطقه آزاد اینچهبرون با تأکید بر رویکرد “توسعه مبتنی بر حملونقل”، این منطقه را نقطه تلاقی دو کریدور حیاتی دانسته که ظرفیت جهش ۵ برابری تجارت با قزاقستان و دستیابی به سقف تجاری یکمیلیارددلاری را تضمین میکند.
حضور علیاصغر طهماسبی، استاندار گلستان در هیئت عالیرتبه اعزامی به قزاقستان و تشریح فرصتهای سرمایهگذاری استان، بر نقش مکمل دیپلماسی استانی در کنار دیپلماسی ملی صحه میگذارد.اتصال ریلی ایران -ترکمنستان -قزاقستان، حلقه مفقودهای بود که اکنون با عضویت ایران و کشورهای منطقه در پیمانهایی نظیر بریکس و اوراسیا، کارکردی فراتر از حملونقل یافته و به ابزاری برای دلارزدایی و خنثیسازی تحریمها تبدیل شده است
گفتنی است، گلستان با دارابودن زیرساختهای ریلی، منطقه آزاد اینچهبرون، ورود و عبور قطارهای کانتینری از چین و روسیه و صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران به عمق آسیای میانه، اثبات کرده است که اینچهبرون ظرفیت تبدیلشدن به هاب توزیع بار در کریدورهای بینالمللی را دارد و میتواند سهم ایران از اقتصاد ترانزیت جهانی را به طور چشمگیری ارتقا دهد.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟